Easy home pedicure

I går var det tid for å ta en real vår-overhaling på føttene, så jeg bestemte meg for å gjøre en herlig hjemmepedikyr på meg selv. Da er det altså tillatt å bruke det en har i hus, så hvis ikke du har så fancy smancy saker, så finnes det ting de fleste har i hus som du kan bruke.

Mens jeg allerede var i dusjen så vasket jeg føttene godt med den nydelige jordbær shower gelen fra The Body Shop. Hvis du ikke gjør det i dusjen så er det lurt å ta et fotbad i 5-10 minutter slik at føttene og neglebåndene blir bløtere. Etterpå tok jeg en skrubb fra L’oreal med AHA-syrer i for å få bort døde hudceller og gjøre huden god og myk. Om du ikke har vanlig skrubb hjemme, kan du mikse matolje og sukker og skrubbe huden med det.

Deretter fant jeg fram plastfolie og olivenolje (du kan også bruke annen matolje, og plastposer istedetfor folie). Jeg la først den ene foten inni plastfolien og helte olivenolje over tærne slik at det traff neglebåndene, og pakket foten inn i plastfolien. Jeg gjorde det samme med den andre foten. Så satt jeg sånn i ca 10 min mens jeg gjorde noe annet.

Etter 10 minutter var gått pakket jeg opp føttene, tørket dem litt med et håndkle og satt i gang med å rydde opp. Nå har jeg en del pedikyr utstyr, men du kan klare deg med mindre. Det viktigste er en oransjepinne som du kan dytte ned neglebåndene med. Hvis du har en av tre så ville jeg ha surret litt bomull rundt tuppen. Det er viktig å ikke stikke for skarpe ting for langt ned i neglebåndene, da dette kan ødelegge celleproduksjonen i neglen. En annen ting som kommer godt med er en fotfil, du kan egentlig bruke en hvilken som helst fil, men til føttene er det lurt å ha en litt grovere enn til hendene. Fil huden på hælen slik at den blir mykere, og eventuelt andre steder du har hard hud på føttene.

Tid for krem! Etter alt arbeidet er det viktig å tilføre føttene fuktighet slik at de får noe næring som mykgjør dem. Det er fint å legge lakk på de velpleide føttene, men da må du huske å få bort alt fett fra neglene. Bruk en neglelakkfjerner på bomull og tørk bort fett og olje fra neglene. Deretter går du videre til ett lag base coat, som beskytter neglene mot å bli gule. Selv legger jeg 1 lag base coat, 2 lag fargelakk og 1 lag top coat for ekstra shine. Her er mitt resultat, med Essie i fargen Clam Bake:

Freshe føtter klare til sandaler 😀

6 kommentarer
    1. Katrine: Takk;D Du gjorde det ja? Det er digg å få stelt føttene sine litt, ekstra velvære:) Nå får vi snart vist de litt frem også!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg