My skin make up

Jeg får stadig spørsmål fra lesere og folk jeg møter om hvilken foundation osv jeg bruker. Før jeg gikk tom for mitt go-to pudder og min go-to foundation rett før påsken, så skjønte jeg ikke helt hvorfor alle spurte om det. De fleste kan vel finne en god foundation til ansiktet sitt? Men da jeg gikk tom, måtte jeg begynne å bruke diverse ansiktssminke og pudder som jeg hadde liggende hjemme fra før, og da skjønte jeg virkelig at foundation har utrolig mye å si. Og jeg kom på hvor frustrerende det er å bruke “feil” foundation og pudder. Jeg hadde blitt bortskjemt på mine gode produkter, og tok dem for gitt.

Nå har jeg endelig fått mine favorittprodukter i hus igjen, og tro meg, jeg lusket lenge rundt postkassen i desperat håp om at de skulle komme før påsken. Men den gang ei. Jeg måtte holde ut med den sminken jeg hadde i påsken. Krise, ikke sant? Ja det var faktisk litt krise.

Uansett, jeg vil gjerne dele mine tips en gang for alle – dette er sminken jeg bruker på huden min, i kronologisk rekkefølge:

Jeg bruker altså enten LUXE fra glominerals, hvor jeg blander fargene Naturelle og Brûlée, ellers bruker jeg Satin II fra glominerals, i fargen Golden Light. Forskjellen på dem er at LUXE er mer tyntflytende og fuktighetsgivende (anti aging) og har lett til middels dekkevne. Satin II er litt tykkere, og har full dekkevne. Jeg likte bedre Satin II først, men nå tror jeg LUXE er favoritten på grunn av at jeg får så fin glød. Men hvis du er på jakt etter en foundation som dekker veldig godt, så ville jeg gått for Satin II. Uansett, jeg bruker aldri disse uten mineralfoundation oppå, og dermed får begge alltid full dekkevne.

Jeg påfører de flytende foundationene med denne texture brushen fra glominerals.

Mineralfoundationen fra TiKei er det som virkelig gjør det lille ekstra på huden, kombinert med de flytende foundationene. På grunn av at TiKei også er en foundation, bare i pudderform, gir den ekstra dekkevne samtidig som den gir en fløyelsmyk finish. Det blir altså ikke for matt, hvor det ser ut som du ikke har fuktighet i huden. Den stjeler heller ikke all fuktigheten fra de flytende foundationene. Hvis du har ekstra fet hud og trenger å få bort shine, kan du påføre glominerals Translucent finishing powder med en stor børste. Men det er TiKei som er “the key ingredient” her. 

Det er tre bronzere jeg har som favoritter og bruker til forskjellige anledninger. Fordelen med Bahama Mama fra The Balm er at den er veldig brun og ikke oransje, som bronzere dessverre har en tendens til å være. Det gjør at den er også fin til å konturere ansiktet med. Den har heller ingen skimmer i seg. Men den er ganske mørk, så du må passe på å ikke bruke for mye av den.

Solpudderet fra Carita er en ny favoritt. Det er et såkalt “anti aging” pudder, og det inneholder solfaktor 10 i tillegg til fuktighetsingredienser som skal hjelpe til å bevare en fin brunfarge etter at du har vært i solen. Det jeg liker best med dette pudderet er at det ikke tørker ut ansiktet, den beholder gløden, og fargene er veldig naturlige og lite oransje. De to øverste fargene er matte, mens den nederste er det litt skimmer i. Denne er også fin til å konturere ansiktet med. Dette pudderet får du kjøpt i hudpleiesalonger.

Dette bronzing pudderet fra The Body Shop inneholder veldig mye shimmer, og gir en veldig fin glød og finish på huden. Den er fin til fest, men også til hverdags om du ikke bruker så mye av det. Dette er litt mer oransje, og egner seg ikke til konturering på grunn av shimmeret og fargen.

Jeg bruker denne børsten fra Nilens Jord til å påføre solpudderene med. 


Blushen fra Make Up Store gir en lys, shimrende rosafarge på kinnene. Den gir også en fin glød i kinnene, og er ikke en “hard” farge.

Blushen fra Nilens Jord er litt mørkere og korallfarget med rundinger av lyst shimmer. Det er litt tilfeldig hvilken av blushene jeg går for, og det er ikke hver dag jeg bruker det. 

Highlighters bruker jeg heller ikke hver dag, men det gir en ekstra fin effekt på ansiktet, ved å reflektere lyset på de områdene du vil fremheve. Dette shimmerpudderet fra glominerals er fint til å få en ekstra glød i ansiktet ved å ta en liten menge over hele ansiktet, eller som en highlighter ved å bruke den spesielle steder. Jeg pleier kun å bruke denne på kinnbena, som en highlighter. Den inneholder vitamin A og E og grønn te bladekstrakt. Du kan også bruke den over en kremet øyenskygge for å få en shimmereffekt.

Make Up Store sin highlighter er kremet og enkel å påføre. Jeg “dabber” bare litt på kinnbena, over leppen og under brynet for å få en fin effekt. 

Håper dette innlegget var til hjelp for de som lurte på hva jeg brukte, og til inspirasjon for dere andre 🙂


16 kommentarer
    1. Åh så herlig, og nydelige bilder!
      Hadde forresten satt kjempe stor pris på om du tok en liten titt innom min blogg også 🙂 Ha en fortsatt kjempe fin tirsdag, vakre deg!

    2. Likte dette innlegget!! Hadde vært supert med en video hvor du viser hvordan du sminker deg, trinn for trinn.. Sånn for oss håpløse sminkere her ute haha :p
      Ha en suuuuper tirsdagskveld!!<3

    3. Supert sminkeinnlegg frøken! bruker også foundation fra Luxe etter jeg leste ett tidligere innlegg på bloggen din. Den er super! Har slitt litt med forandring i huden siste tiden, fått en del urenheter, trist! Har da startet på 5 steps produkter fra Jan Marini. Du som tidligere hudpleier, har du noe erfaring med produktene til Jan Marini?
      Kjempe blogg forresten, en av de få jeg liker. Gøy viss du kan legge ut en sminkevideo fina 🙂

    4. Benedicte: Så hyggelig at du likte sminkeinnlegget 🙂 Ja, Luxe er utrolig bra. Bra at du fant ut at den passet for deg også.

      Jeg har aldri prøvd Jan Marini-produkter, men har hørt om 5-steps produktene. De inneholder jo litt glykolsyre og sånn, og det er jo bra når en sliter med urenheter. Ofte blir det verre før det blir bedre, pga ting kommer opp til hudoverflaten, så du må gi det litt tid 🙂

      Jeg skal vurdere det med sminkevideo, hehe 🙂

    5. Eg bruker og luxe frå glo i fargen naturel men hvilken farge har du på tikei puddere? Blander du naturell og brulee for at naturell blir for lys i fargen?

    6. lure ang highlighters, brukers den heilt til slutt når all sminke er lagt? Har det nåke å sei om mann bruker kremet highlighter opp på pudder?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg