Hva er meningen?

 photo sort fuskepels5_zpskyu3ikl0.jpg

Jeg funderer ofte over meningen med livet. Sikkert til dels fordi jeg er en person som hater å gjøre ting forgjeves, og må ha et mål eller en mening for å i det hele tatt gidde å gjennomføre noe. I tillegg har jeg opplevd mye vonde ting som jeg har ansett som meningsløse i løpet av mitt relativt korte liv, noe som har gjort at jeg har stilt enda større spørsmål med min egen – og også alle andres eksisens.

Jeg leste en god bok for litt siden som var en øyeåpner. Nemlig denne:

 photo kunsten a leve inderlig eksistensialisme_zps8urqkiol.jpg

Kunsten å Leve Inderlig er en bok som enkelt tar for seg eksistensialisme, og bruker i hovedsak filosofiene til danske Søren Kierkegaard som levde på 1800-tallet. Han mente at det var ikke én felles mening med livet. Alle har sin egen mening med livet. Alle har forskjellige behov og verdier, ergo individet har sin egen mening med livet. Folk sier ofte til meg “Du er jo tøff, som tør å følge drømmen din”. Hva er alternativet egentlig? Leve en annen sin drøm? Gjøre noe fordi samfunnet mener at det er mest normalt? Eller velge en retning kun for å bli ansett som “vellykket” av andre? Det er nok mange folk som føler på dette presset, spesielt i dagens samfunn, og som følge av det bare tar en utdanning eller følger en vei for det er det de “burde”. Da kan denne boken være en tankevekker.

 photo eksistensialisme_zpsjkeydxq4.jpg

Alle er forskjellige. Kierkegaard var den han var, både personlig og ved måten han kledde seg på – han likte å gå med spesielle klær og ble ofte latterliggjort for den han var. Det var nok mye sårt i det, men for ham så var det verdt å gå igjennom all latterliggjørelsen, så lenge han fikk være seg selv, så lenge han fikk være autentisk. Han ville heller bli hatet for den han var, enn å bli elsket for noen han ikke var. Denne filosofien kjenner jeg meg også igjen i. Men det er ikke dermed sagt at alle gjør det – eller burde gjøre det. Kanskje du ikke blir lykkelig av å stikke deg ut for enhver pris?

Det viktigste er at du kjenner etter hva du vil, uavhengig av andres meninger. Hva gjør deg lykkelig? Hva gir deg mening? Hvilke verdier er mest viktige for deg? Hva gjør deg absolutt ikke lykkelig? Denne boken hjalp meg ved å gjøre det enda klarere hva jeg virkelig må gjøre i livet for å være tilfreds, og hva jeg absolutt må unngå.

 

Noe som også kan hjelpe deg på vei til å kjenne deg selv bedre og kanskje finne ut hva som er riktig for deg, er å ta denne personlighetstesten, basert på Carl Jung og Isabel Briggs Myers ‘typologisk tilnærming til personlighet’. Der kan du få en idé om hvilken av de 16 personlighetene du er mest lik, hvor introvert/ekstrovert du er og hva du trenger når det gjelder vennskap, forhold, karriere, læremetoder osv. Du må selvfølgelig se an selv om du kjenner deg igjen i det endelige resultatet, men jeg syntes iallefall det var veldig interessant lesning!

 

6 kommentarer

Siste innlegg