Whiskysmaking på Himkok

 photo whiskeysmaking highland park himkok_zpskehfzkiq.jpg photo whiskeysmaking highland park himkok-2_zpsbx5zvaba.jpg photo whiskeysmaking highland park himkok-18_zpsp7wg7vbi.jpg

I går var jeg på whiskysmaking på Himkok ved Youngstorget. Digger det stedet, er så chill stemning. Jeg følte meg litt malplassert først, ettersom Astrid, Nora, Sophie Elise og jeg skilte oss ut som blondinene blant mange «seriøse» eldre journalister. Men hey, litt whisky min vei og jeg er klar jeg! Vi Menn-journalister som blir imponert over at jeg liker blåmuggost liksom, det lyser bare hvor dust de tror jeg er. 

 photo whiskeysmaking highland park himkok-12_zpsx0wi3mpy.jpg

Jeg har aldri vært på whiskysmaking før, men det falt selvfølgelig i god jord hos meg klokken 14.00 på en onsdag. Bare synd at det ikke skjedde noe etterpå, fordi jeg kom i god stemning! 

Tydeligvis har jeg bare smakt «billig» whisky før, for dette var veldig annerledes. Disse whiskytypene smakte og luktet som lær og røyk liksom. Og de var heftig sterke! Men samtidig fikk jeg en instant flashback til uheldige fjortisfyller i det jeg tok min første sniff av glasset. Det er rart hvordan en husker gjennom lukter.

 photo whiskeysmaking highland park himkok-4_zpsyivpksmc.jpg

Vi fikk smake fire forskjellige whiskytyper fra Highland Park. Vi skulle smake på de i omtrent 10-15 sekunder før vi svelgte. Og så skal en visst ta en halv teskje vann oppi glasset, for å få smaken enda mer frem. Det er visst slik ekte whiskeydrikkere gjør det. Noen tar til og med half and half. Dette var ifølge de smarte Vi Menn-journalistene iallefall, hva vet vel jeg.

De forskjellige typene var lagret i forskjellig antall år, den ene var fra 1997! Da kjente jeg at jeg ble litt nostalgisk, haha. Da var jeg åtte år, og jeg husker det var et av mine favorittår <3 Sykt å tenke på at en drikker noe så gammelt. 

 photo whiskeysmaking highland park himkok-13_zpslnarlbcs.jpg

Det var veldig gøy med et event utenom det vanlige, som ikke omhandlet mote og skjønnhet for en gangs skyld 🙂

4 kommentarer

Siste innlegg