Er jeg feit?

Her om dagen ble jeg regrammet på en stor moteprofil på Instagram, noe som var hyggelig. Men så gikk jeg inn og leste på kommentarene, og jeg ble faktisk overrasket av å bli beskrevet som “tykk”.

Jeg skal innrømme at den ene spøken var litt morsom, at du føler deg like kvelt når du er i et forhold som benet mitt i den buksa. Ironisk nok var jeg ganske stolt over å komme inn i minste størrelsen i asiatiske jeans. Jeg følte meg som en konge når jeg fikk knappen igjen, haha. 

Men jeg ble litt irritert. Ikke fordi jeg har komplekser for kroppen min, men fordi normen må være litt syk hvis jeg blir beskrevet som feit, eller tykk. Har Instagram blitt så fylt av anorektiske bilder at jeg skal bli ansett som en «thick girl»? Jeg har også blitt kalt rett ut “faaaaat” før. Ikke at det er noe galt med å være tykk, men vi må da ha et noenlunde perspektiv på ting, slik at folk vet når de kan føle seg innenfor «normalen», og ikke ender opp med å sulte seg ihjel. Det treffer kanskje ekstra godt siden jeg hadde en storesøster som led av en spiseforstyrrelse i flere år og som tragisk nok døde som følge av det, i en alder av 24 år. Jeg blir bekymret for yngre jenter som leser slikt og tenker at de ikke er tynne nok.

 photo street style urban chic fanny lyckman_zpsfpvc9vmt.jpg

Jenter spesielt er veldig flinke til å trykke hverandre ned og jeg har alltid følt at de skaper et verre kroppspress enn menn. Jeg har aldri vært supertynn, men har sjelden følt meg uattraktiv overfor det motsatte kjønn. Jeg er ganske sikker på at de ikke bryr seg om jeg hadde vært 5 kilo fra eller til. Og ikke føler jeg at de bryr seg om høyden min heller. Jeg har aldri vært sammen med en gutt under 1,80, jeg har til og med vært sammen med en på 1,92 og jeg selv er bare 1,55. Så det er tydeligvis ikke et problem! Men jenter har alltid vært besatt av å sammenligne høyde og vekt (les: ikke alle jenter). Det er synd at det skal være sånn. Jeg skjønner at mannfolk blir irriterte når det til stadighet kommer frem i media at noen har kledd seg naken for å få fokus på kroppspress, det er jo som en selvoppfyllende profeti. Jeg blir nesten litt flau.

 photo gratt sett skinn bik bok11_zpsdkjwvg0z.jpg

Jeg er 1,55 og veier rundt 48-49 kilo. Jeg vet jeg er normal, men jeg er voksen og trygg på hvordan jeg ser ut. Jeg bryr meg ikke så mye om kropp skal jeg være helt ærlig, og spiser akkurat det jeg vil. Eneste jeg er opptatt av er at kroppen skal holde seg stram etterhvert som jeg begynner å dra på åra (høhø), og at den holder seg innenfor min biologiske vekt, som rangerer fra 45-52 kilo omtrent, avhengig av muskelmasse. Det er verre med yngre mennesker som er lettpåvirkelige. Jeg husker selv at jeg slet med det tidlig i tenårene, og det var kun på grunn av kommentarer fra andre. Jeg hadde i utgangspunktet ingen problem med min vekt, men jeg utviklet meg og fikk former før alle andre, og da fikk jeg noen kommentarer slengt min vei som satt lenge og gjorde vondt.

 photo IMG_8785_zpskwwwt7t4.jpg

Alle er forskjellige, noen har former, noen er supertynne, noen har litt mer naturlig. Hva du foretrekker, er personlig. Jeg synes det er fint å være tynn men jeg liker også kropper med masse former. Poenget er at ingenting er “feil”, med mindre du er farlig overvektig eller undervektig, slik at det blir usunt.  Det er viktig at det er rom for flere kroppstyper, fordi folk er seriøst født forskjellige, og det er ikke alltid noe å gjøre med det. Jeg kommer aldri til å få en liten rumpe uansett om jeg trodde jeg kunne lokalslanke den bort da jeg var 13 😛 Heldigvis har Kim Kardashian gjort det populært med store rumper og former. En kan si mye rart om den familien, men jeg synes faktisk at de har banet vei for andre kroppstyper enn da for eksempel Nicole Richie og Paris Hilton var i slaget.

Mitt råd til yngre jenter er å tenke litt mer på hva du selv mener istedetfor å bry deg om hva andre sier. Mange folk har tydeligvis et veldig forvrengt syn på ting, og da er det synd og unødvendig å bli påvirket av dem. Spesielt hvis du er i utviklingsfasen – da er det ofte ikke så mye å gjøre med det. Kroppen trenger å utvikle seg. Det samme gjelder ansiktet ditt, og andre kroppsdeler. Så lenge du er fornøyd, så er du fornøyd. Stol på deg selv.

Og nei, jeg er ikke feit!

 photo jeans skinnjakke antrekk outfit-41_zpstmdhkcjn.jpg

FØLG MEG PÅ INSTAGRAM OG SNAPCHAT: HEIDICHIC

37 kommentarer
    1. Fy søren, nei du er absolutt ikke feit! Er enig med deg, vi må ha et større perspektiv, og anorektiske jenter- er ikke fint! Bra du er stolt av den du er!:)

    2. thick er ikke det samme som tykk, det er heller en kroppsform hvor jenta har mye lår og hofter, gjerne kombinert med liten midje og ellers slank. Har ingenting med vekt å gjøre, hadde tatt det som et kompliment.

    3. Hei Heidi!
      Jeg har bodd i USA og jeg kan med en gang avkrefte at “thick girl” er synonymt med “tykk jente”. Begrepet definerer faktisk ei jente med smal midje og ellers fine proposjoner som f.eks Kylie Jenner. Det har lite med overvekt å gjøre så dette var nok et kompliment 🙂 Her er det ingen som har kalt deg feit!

    4. Eg huske du va den deiligaste på Zyphnet (fekk någen 10-erar av meg!), å du e fortsatt eyecandy så verken bikke den eine elle andre veien ka gjelde tynne elle tjukke. Du har ein kropp så passe deg utmerket, du kler an opp i fantastiske antrekk, å det virke ut så du tar godt vare på deg sjøl ellers. Syns du e tipp topp sånn så du e, eg, Heidi 🙂

    5. “Thick” er blitt et slengord for det å være slim men formfull.. Absolutt ikke noe du bør ta negativt! sjekk det ut på urbandictionary.com og du vil ta det som et kompliment. Thick vil si å ha “meat” på de rette stedene! Uansett, you rock girl! Alltid fin og flott<3

    6. Anonym: Hei! Hmm, veldig rart. Jeg er ganske god i amerikansk da jeg har en far som er fra USA, og var ganske sikker på at thick ikke innebar så mange andre adjektiver. Men det er godt mulig du har rett. Tror likevel det dessverre finnes en del forstyrrede jenter som fortsatt mener jeg er tykk, og det er synd at det skal være slik. Jeg har også blitt kalt rett ut “faaaaaat” på min egen Instagram. Tror ikke det er tvetydig iallefall, haha 🙂

    7. Bm: Hm, det visste jeg ikke! Jeg hadde forstått hvis de kalte meg “normal” eller “slank” liksom. Men jeg har også blitt kalt “fat” rett ut og kommer helt sikkert til å høre det igjen, lol. 😀 Takk, forresten <3

    8. Takk for at du har et så sunt kroppsbilde. Verden trenger mer av disse holdningene.☺
      Og som du er inne på; gutter bryr seg ikke like mye om alt som er “feil” på en jentekropp. De syns jenter generelt er digge, og bryr seg ikke så mye om detaljer.

    9. Jeg er 1,54 høy og veier 47 kg, har alltid blitt kalt liten og tynn, men jeg vil si jeg har former og er helt normal. Jo eldre jeg blir, jo mer dabber kommentarene av. I dag er det egentlig bare eldre damer som skal gni inn hvor “spinkel” jeg er og at jeg må begynne å spise. Haha, hadde de sett meg spise så hadde de tatt fra meg maten. Spiser som en mann 😀
      Veldig bra sagt, at alt er normalt så lenge man ikke er sykelig overvektig eller sykelig undervektig!

    10. A: Det er helt sant, folk har kanskje inntrykk av at gutter synes alt skal være perfekt, men jeg føler ikke at det stemmer. Og så fokuserer de vel på hele pakka, inkl ansikt, personlighet OG kropp, noe som er normalt. De virker stort sett fornøyde og henger seg ikke opp i detaljer, akkurat som du sier 🙂

    11. ICT: Jeg merker også at jo eldre jeg blir jo mindre bryr jeg meg. Det høres ut som du har en helt normal vekt! Eldre damer, ja, de pleier å være direkte på godt og vondt :p Synes det er merkelig og upassende å uttale seg om andres vekt/utseende. Folk liker å blande seg inn i ting som ikke angår dem, lol.

    12. Hva i… hvordan kan man synes at du er feit!? Unnskyld meg, men det er jo helt patetisk! Måtte seriøst sende snap til venninnene mine over hvor sjokkert jeg var… Men, liker måten du tar det på, og du ser amazing ut!!! <3

    13. Hurra for korte flotte jenter som ikke bryr seg! Jeg er en 155cm-søster, dog 7 kilo tyngre enn deg, men ganske smashing likevel tror jeg!

    14. Skjønner ikke hvordan noen kan anse deg som feit! Du er jo et vakkert, tynt timeglass<3
      Det er virkelig noe galt med samfunnet når noen kan mene noe annet en det!

    15. Synes du tar opp et viktig og relevant tema. Men skulle ønske du ikke hadde tatt med setninger som “…..stolt over å komme inn i den minste størrelsen i asiatiske jeans” og “jeg er 1.55 og veier rundt48-49 kilo” Dette er utsagn som kan trigge. Og er informasjon som egentlig er helt uvesentlig ift saken.
      Og nei, du er absolutt ikke feit!

    16. Janet: Det var jo fordi noen skrev at beinet mitt så kvelt ut i jeansen, for å poengtere ironien og at jeg ikke var feit, så jeg syntes det var relevant. Hvordan kan min vekt og høyde være en trigger? Du er klar over at det er en veldig normal vekt for min høyde? Jeg kan veie ned i 44 kilo uten å se sykt tynn ut liksom, jeg er ikke særlig høy :p Men høres sikkert lite ut hvis du er høy selv.

    17. Synes du er helt passe jeg, lekker jente. De som skriver dritt er bare misunnelig på deg og vil gjerne være som akkurat DEG!

    18. Kjenner jeg blir sint inni meg når jeg leser slike kommentarer.. du er ikke engang i nærheten av å være tykk! Enten burde de sjekket synet sitt eller slutte å være så himla sjalu.. Du er nydelig!

    19. Du er overhodet ikke feit! du er jævlig digg. Det er helt sykt om det er noen som kaller det feit!

    20. Tror ikke det var ment negativt, men om noen skulle mene at du er tykk så har de virkelig en smal standard haha. Jeg er 168 og veier 63 kg. Hos meg er det motsatt, jeg synes selv at jeg er litt tjukk mens andre mener jeg er slank nok. Det viktigste er at man selv er fornøyd, da, og så må man se seg litt rundt og oppdage at kropper kommer i alle former og fasonger! Dumt å sammenligne med andre.

    21. Du er selvfølgelig laaaangt ifra feit. De som ser noe annet er jo helt klart psykisk syke.Jeg ville kalt deg slank med former, hvis jeg skulle sagt noe. Du er jo ganske lav og da er det jo klart man har mer former enn en som hadde vært 20 cm høyere enn deg. Det som irriterer meg er at man hele tiden skal sette en kroppsfasong høyere ved å disse en annen fasong. Vi kommer ikke akkurat noe lengre ved å gjøre det i dagens kroppspress. Man er som man er og alle er forskjellig. Blir rett og slett for dumt at det skal være en fasit på hvordan kvinnekropper skal se ut. Kan vi snart begynne å fokusere på litt viktigere ting enn kropp? Haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg