Jeg kunne likeså gjerne tatt på meg en søppelsekk og gått ut døra. Jeg hatet hvert fiber av hele vesenet mitt.

Det var et dristig innlegg jeg kom med sist, tydeligvis. Da jeg mente jeg ikke hadde ansvar for andres komplekser. Mange reaksjoner. Heldigvis mange positive, og det virket som om mange så på det som et friskt pust inn i en ganske ensidig debatt.

Processed with VSCO with b5 preset

Noen av mine favorittkommentarer:

Kritiske også:

Jeg har slektninger som har lidd av spiseforstyrrelser og søsteren min døde av det for noen år siden. Hun skyldte aldri på noen blogger eller supermodell, og jeg vet at hun aldri ville gjort det. For det var ikke derfor. Fantes jo ikke bloggere på den tiden, slik jeg husker så var det mer medelever hun målte seg mot, men det var også andre faktorer som spilte inn som ikke hadde noe med utseendet å gjøre. Mine slektninger sier heller ikke at modeller var grunner til at de utviklet det. Det stakk mye dypere enn det, som det som oftest gjør.

Processed with VSCO with b1 preset Processed with VSCO with b5 preset

Takk, Chris, for fint svar på denne kommentaren:

Men jeg fikk også noen andre som jeg synes var litt anklagende eller nedlatende. 

Jeg kan bare se hvordan folk virkelig ser på meg som en idiot med skjønnhetskomplekser. Det er så tydelig hvordan folk forhåndsdømmer. Og så skal vi ikke bry oss om utseendet? Litt hyklersk. Alle tar vel på seg en stil fordi de vil bli oppfattet som noe. Eller så driter de i det. Jeg for eksempel vet at jeg sikkert blir sett på som en blond idiot med det lyse håret mitt og mine store lepper. Teit nok. Men jeg driter i det, fordi jeg vet at jeg ikke er dum, og de som kjenner meg vet det. Og jeg har typ vært innom hver eneste stil som finnes, alt fra gother til skater. 

Ingen har noen gang fortalt meg at jeg hadde for små lepper, det var noe jeg ville fikse på fordi jeg følte ansiktet mitt ble mer proporsjonert av det. FØR KYLIE JENNER, JA. Lenge før. Hvem fortalte meg at jeg var lav? Jævla mange, hahaha. Jeg gikk rundt og trodde jeg var normal size, og kanskje folk sa det fordi de syntes det var søtt eller fascinerende, men når jeg fikk høre det så mange ganger da jeg var ung så begynte jeg å lure på om jeg så helt overdrevent lav og rar ut. Slapp av, jeg har ikke problemer med høyden min lenger.

Du som skrev at jeg ser ganske gjennomsnittlig ut i forhold til mange andre norske, naturlige og flotte skjønnheter. Alle kan kjøpe seg til mitt utseendet, skrev du. Tingen er at jeg vil se sånn her ut. Jeg er halvt Amerikansk, og jeg har kanskje et annet skjønnhetsideal enn den typiske, norske jenta. Ikke vet jeg. Og jeg vet det slår bedre an i USA enn her hjemme. Men det er mitt valg å ha denne looken. Jeg er ikke ute etter å se naturlig ut, fordi jeg ser på skjønnhet som en kunstform og da må en male litt her og der for å gjøre ting fargerikt. Ikke det at naturlig ikke er pent. Heldige er de som ruller utav senga og ser fabulous ut. Jeg ser ut som et lykketroll.

Våkner ikke opp sånn her:

Processed with VSCO with hb2 preset

Morsomt at folk lurer på hvor jeg har fått disse “såkalte” kompleksene mine fra samtidig som de rakker ned på utseendet mitt. Bra jobba. Men selv om jeg ikke har komplekser for utseendet så har jeg komplekser for andre ting! Så trøst dere med det, hehe.

En liten koselig historie til dere som tror jeg sliter med utseendet mitt, og til dere som tror at det å være/føle seg vakker gjør deg lykkelig: 

Jeg var i et forhold der jeg ble isolert og psykisk manipulert og mishandlet i flere år. Det var et rent helvete, og jeg unner ikke min verste fiende det. Til slutt var jeg overbevist om at jeg var mindre verdt enn dritten under skoen din. Jeg hatet meg selv mer enn en skulle tro var mulig. MEN, og dette er den morsomme delen, han kritiserte aldri utseendet mitt. Aldri. Kun personligheten min, og alt annet ved meg. Det eneste positive han sa til meg var at jeg var pen. Jeg var så vakker, sa han alltid. Og at han elsket meg. Flott, tusen takk, ditt jævla rævhål.

Da jeg omsider fikk klort meg utav denne horrible situasjonen så satt jeg altså igjen med all selvtilliten inntakt på utseendet, og ingenting igjen på innsiden. Hvordan tror du det føltes? Jeg tok på meg sminke av ren og skjær automatikk og folk fortsatte å fortelle meg hvor fin jeg var men det kunne ikke betydd mindre. Jeg hatet meg selv. Jeg kunne likeså gjerne tatt på meg en søppelsekk og gått ut døra. Jeg hatet hvert fiber av hele vesenet mitt.

Det er en ganske unik og spesiell erfaring, selv om jeg kunne ønske jeg hadde vært foruten den. For han tok fra meg alt, selvrespekt, selvfølelse, selvtillit – men ikke utseendet mitt. Som regel så tar de fra deg alt. Og det lærte meg hvor lite viktig utseendet er, når du ikke har noenting annet. Når du er ribba for alt annet, så har utseendet så forbanna lite å si at jeg har ikke ord for det.

Så poenget er; det går an å sminke seg og fikse på utseendet sitt og så videre uten å være full av komplekser.

Noen gjør det fordi de har komplekser, andre ikke. Jeg har ting jeg ikke er helt fornøyd med på utseendet mitt, men det er ikke noe jeg bryr meg noe spesielt om. Jeg er fin nok. Jeg tenker alltid at jeg er fin nok. Før leppefillere, før botox, før alt tenkte jeg det. Jeg har alltid tenkt det, iallefall siden jeg var typ 14 år. Det er bare gøy å føle seg ekstra pen, hva skal jeg si. Akkurat som en bonus. Akkurat som å ta på seg en ny, fet genser. Alle liker vel å pynte seg.

Nå er det sånn at jeg konstant tar bilder av meg selv så da er det liksom ekstra gøy å strebe etter noe. Og så er det et image, en jobb. Men det er en gøy prosess, det er ikke en vond eller selvdestruktiv prosess. Jeg har et veldig lite anstrengt forhold til utseendet mitt, og iallefall til kroppen min. Men jeg har et anstrengt forhold til meg selv og personligheten min fortsatt på grunn av mishandlingen, og det er jeg trist over.

En ting jeg aldri har villet, er å bytte utseendet med noen andre. Selv om de er høyere, tynnere, større pupper, finere øyne, finere nese, større lepper, whatever. Aldri. Fordi da hadde jeg ikke vært meg. Og selv om Heidi er litt fiksa på, så er a fortsatt seg sjæl :p Så tenk det, du. Det er en grunn til at du er du. 

Forresten: Det er ikke så ofte jeg får slemme kommentarer om utseendet mitt, men jeg fikk det etter sist innlegg. Det er jo de som gjør vondt, og de kommentarene jeg fikk når jeg var liten og folk sa jeg var tjukk, lav eller hadde stygg ditten eller datten. Det er mobbingen. Det er ikke andre mennesker, modeller eller bloggere som er vakrere enn meg. Så det er ironisk at noen av de som er uenige i innlegget mitt kanskje er de som kanskje gjør mest skade på folks selvtillit. Du som sier at jeg ser gjennomsnittlig ut og ikke så fin som norske jenter vil tydeligvis at jeg ikke skal føle meg særlig pen. Men slapp av missy, jeg har så mange issues at jeg kommer aldri til å bli høy på pæra, haha.

En relevant kommentar som kom inn på slutten som jeg syntes var fin <3

Jeg er seriøst overveldet over all støtten fra leserne mine og det viser at dere kan ha et nyansert blikk på ting! Det tyder på intelligens, og et realistisk syn på verden. Takk for støtten, jeg setter veldig pris på hver og en av dere!! Jeg er ikke en bitch som ikke sympatiserer med folk som har komplekser, men vi kan ikke gi hver eneste blogger som stikker hodet ut i media skylden for det. Grav dypere.

 

– Heidi Lill

Følg meg gjerne på Instagram (med mindre du havner helt i kjelleren av det, knis): @heidichic

 

9 kommentarer
    1. Jeg kunne virkelig ikke vær mer enig i det du sier. Ikke minst likte jeg veldig godt kommentaren til Chris. Så må jeg også si, håper det går bra med deg etter både søsteren din og forholdet du var i.. Du fortjener bedre enn som så <3

    2. AMEN!
      Skjønner ikke at folk ikke bare kan la dere være i fred, har de seriøst ikke bedre å gjøre enn å sitte på nettet og spre negativitet? Jeg er helt enig med deg i denne diskusjonen. Dere skal ikke måtte jobbe med dere selv fordi folk har komplikasjoner med hva dere gjør. Det er heller disse personene som har vanskeligheter med hva du legger ut som må jobbe med seg selv.

    3. Så enig. Jeg syntes jo at det er bra at det har blitt sånn at man ser modeller i forskjellige størrelser og fasonger, så folk ser at mennesker er forskjellige. Men å skylde på andre for sine komplekser er jo urettferdig. Det er så mye snakk om kroppspress ogsånt, men jeg kjenner ikke noe på det jeg? Kanskje jeg bare gir faen? Men det er ingen som har sagt til meg at jeg ikke ser bra ut eller er bra nok. Og hadde noen sagt at jeg var for stygg eller for feit, så er det jo de som sliter med noe. Jeg syntes vi skaper disse ‘kroppspressene’ selv. Selv om Khloe Kardashian legger ut et instagram bilde og ser glam as f ut, så står det ikke noe sted at ‘sånn skulle du sett ut også.’ Men folk tolker det sånn. Folk må jo få poste det de vil, uten å måtte ta på seg ansvaret for andres spiseforstyrrelser eller selvhat. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser. I to år. Uten at en eneste person noen gang har sagt jeg var tjukk, og uten at jeg tenkte noe særlig over hvordan andre så ut. Jeg bare hadde det skikkelig dårlig, og hadde det ikke bra med meg selv på flere måter. Og så fort jeg hadde det bedre, og innså at jeg var bra nok, så gikk det bort. Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv, og tankegangen jeg hadde da. Det var hverken min feil eller noen andres feil. Men jeg skjønner og hvis noen har blitt mobba, eller kalt stygge ting, at det kan være med å skape komplekser og psykiske lidelser. Men man kan ikke legge hovedskylda på bloggere og kjendiser. Kylie har aldri sagt at folk må ta lipfillers for å være pene. Men sånn tolker folk det som fordi hu er en offentlig person og har tydeligvis ansvar for andre jenters selvbilde? Wtf nei? Uff. Folk må drite litt mer i hva alle andre gjør. Hvor mye man lar seg påvirke av andre, er ikke andres feil desverre.

    4. Det som skremmer meg mest er normaliseringen av operasjoner og botox. I dag er det blitt en helt vanlig ting å gjøre, uansett hvordan du ser ut fra før. Synes at det er helt på trynet at det skal være sånn, og det er akkurat det dere bloggere og offentlige personer har mye av skylden for. Ikke hvordan dere ser ut.

    5. Jeg tror bloggere har en veldig stor makt, og sammen med den makten dere bloggere innehar bør dere være varsomme med hva dere legger ut. Jeg tror veldig mange sammenligner seg med bloggere , instagrammere etc og for veldig mange blir det ett uoppnåelig mål å se ut som dem.
      Jeg har selv hatt spiseforstyrrelse, og vet at det stikker dypere enn som så.
      Men jeg tror samfunnet i dag er preget av ett skjønnhetsideal uten like, og unge i dag har ett enormt press på seg. Og jeg tenker enhver blogger som all annen media bør tenke på hva de legger ut , være varsom og være klar over den påvirkningskraften bloggere faktisk har.
      Jeg har ikke sett på bloggen din, så jeg vet ikke hva bloggen din inneholder. At du legger ut bilder av deg selv tenker jeg ikke er så farlig. Men jeg har sett bloggere som legger ut bilder når dem tar botox , Restylane etc slike ting mener jeg har en negativ påvirkning og ett usunt fokus.
      Uten å kritisere deg som person, så vil jeg mene at enhver blogger bør være bevisst på hva de legger ut.

    6. Hei Heidi,
      Takk for at du leste kommentaren min. Du beskylder meg for å være både nedlatende, forhåndsdømmende og anklagende. Det er ikke helt sant, men det er fint å se at den rørte noe ved deg.
      Jeg ser ikke på deg som en idiot med skjønnhetskomplekser. Jeg ville aldri kalt deg en idiot, men du er dessverre så oppslukt i dette skjønnhetsidealet media har skapt at du selv tror at du ville fikse på leppene fordi de var ?uproporsjonerte?. De var jo aldri det. Det er noe du selv har blitt påvirket til å tro. Fra hvem eller hvor? Det er vanskelig å si, men du følte i hvert fall ikke at du var bra nok som du var ? og da, da har du et kompleks.
      Jeg mener ikke at du og alle bloggere der ute har skylden for at unge jenter har dårlig selvtillit, for jeg er fullt klar over at bildet er veldig mye større enn som så. Det du undervurderer der i mot, er din egen påvirkningskraft. Det er ikke uten grunn at merkevarer vil at du skal fronte deres produkter. Det er selvfølgelig fordi du har makt til å påvirke ditt publikum. Og når publikummet blir stort ? ja, da blir påvirkningskraften likeså.
      Vi er begge enige om at vi alle må først starte med oss selv. Det er der nøkkelen ligger så klart. Men vi kan kanskje også være enige om at det tar litt tid å komme dit? Jeg antar at foreldrene dine prøvde å få deg til å godta leppene dine slik de var, men det er ikke dem vi vil høre på etterhvert. Det er sånne som deg, Sophie Elise, Isabel Raad og andre opinionsledere vi ser opp til og sammenligner oss med. Og det vi ser ? det er ikke lett å oppnå?
      Som sagt, jeg sier ikke at du har ansvar ene og alene ? men du kan ikke nekte for å ha en påvirkning på folk.
      Takk for meg ☺

    7. Well spoken woman! Respekt for at du tar opp dette. Og utleverer deg selv. Takk, du er en viktig stemme <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg