Vi er narsissistiske, selvopptatte, forferdelige mennesker

I dag våknet jeg til et Facebook-innlegg som var delt av Lene Orvik, som traff meg veldig. Det handlet om netthatere, og det var fylt av screenshots med stygge kommentarer om henne fra forumer, som var så smålige at det var helt trist å se på.

Det er rart, fordi jeg tenkte akkurat i går på at de er heldige de bloggerne som kun blogger om mote, de “eldste” bloggerne som allerede er etablerte og ikke trenger å provosere eller ha sterke meninger for å komme seg opp og frem. Hun var en av dem jeg tenkte på som sikkert ikke får så mye hat, eller iallefall ikke blir “gått løs på”.

Men så ser jeg dette. Og det som gjør meg mest trist og oppgitt er denne janteloven. Ja, jeg vet det er en klisjé, men den er så sterk i Norge at det går ikke an å ignorere den. Janteloven har absolutt ikke forsvunnet. Så snart noen stikker hodet ut så er de “narsissistiske”, “selvopptatte” og forferdelige mennesker. De sier det ikke er sjalusi, men det er uansett det til en viss grad. Rart hvordan ingen tråkker på de som allerede er nede i søla, da. Men så snart de er suksessfulle så skal de dra deg ned. Det må ikke en rakettforsker til for å forstå hva dette dreier seg om. Hvorfor i det hele tatt prøve å dra ned noen som du ikke kjenner, og som ikke har noe med livet ditt å gjøre? Haterne bør seriøst stille seg selv det spørsmålet.

Det er yrket hennes, det skulle bare mangle at hun pynter seg, drar på reiser og tar flotte bilder av seg selv. Det er en underholdningsbransje vi er i, hallo! Og alle vil vel ha noe å være stolt over. Hun har all rett til det, hun har oppnådd veldig mye.

Jeg har vært heldig å sluppet unna med masse av denne dritten fordi jeg ikke har stukket hodet ut så mye eller vært så kjent, så jeg har levd i en trygg liten boble. En feig liten boble. Men jeg har ikke vært klar for å motta kritikken, fordi selv om jeg er en sterk person så har jeg har vært veldig skjør i mange år på grunn av masse jeg har gått gjennom i privatlivet. Det som ingen vet om. Det som jeg er redd skal bli brukt mot meg, om jeg sier det til noen.

Uansett, poenget er at det er noe galt med Norge når vi er smålige. Jeg merker det spesielt godt når jeg har vært i USA, og kun har hengt med jenter et par ganger, og de er ekstremt hyggelige mot meg. Jeg blir nesten sjokkert. De savner meg, og jeg savner dem. De gjør alt de kan for å fremme meg, hjelpe meg, skaffe meg jobber og få meg tilbake til USA. Selv om jeg aldri noensinne har bedt om det eller gitt uttrykk for at jeg trenger hjelp til noen ting som helst. 

Hun ene skaffet meg nylig en rolle i en realityserie (ikke noe jeg har takket ja til, men uansett), ei annen har skaffet meg flere store modelljobber (Playboy riktignok, haha, ikke noe for meg) og de prøver å spleise meg med gutter som de tror passer til meg. De har spurt om jeg vil bli med på cruise og musikkfestivaler, sier at jeg kan sove på samme rom som dem og at alt er betalt for så jeg trenger ikke tenke på det. Jeg blir nesten litt rørt, for jeg har aldri bedt om noen ting av det. Jeg lurer nesten på hvorfor de liker meg så godt, for jeg har aldri vært særlig populær blant jenter her hjemme. Jeg har som regel blitt fryst ut.

Altså, hva er det som skjer med Norge? Jeg merker at jeg blomstrer når jeg er i USA, og så kommer jeg hjem til kalde Norge, hvor miljøet rett og slett er kjølig. Utrolig nok, og heldigvis har jeg en gruppe mennesker rundt meg i samme bransje som er fantastiske, jordnære og suksessfulle, og vi ønsker hverandre godt. Mennesker som jeg er glad i. Hadde det ikke vært for dem så hadde jeg mistet helt troen på at det i det hele tatt finnes slike folk. 

Jeg vet ikke om det noen gang kommer til å endre seg dette med janteloven. Jeg kan også bli sjalu, fordi det er et konkurrende miljø, men jeg kan ikke sitte å sutre over det eller skrive slemme kommentarer. De har jobbet hardt for det og fortjener den suksessen de får. Og uansett hvor mye du drar noen ned, så blir du ikke større av det selv. Det er helt meningsløst, om en tenker over det. 

Lene Orvik er en bekjent av meg, og hun er en av de mest jordnære og snille menneskene jeg har møtt. Hun er alltid blid og hyggelig og prøver å få folk til å føle seg komfortable, selv om hun er veldig kjent og har mange folk rundt seg å “please” og hilse på. Hun er den personen som jeg vet jeg ikke kommer til å få en vond følelse av å møte på et event. Hun er ikke overlegen eller selvopptatt. Hun er rett og slett jævlig ålreit.

Og så må jeg bare gi en shoutout til Sophie Elise, som sikkert blir gått mest løs på i Norge, både av unge og voksne. Fy faen den jenta der må være sterk. Å høre så mye piss om seg selv konstant, det krever en heftig mur og en styrke uten like for å kunne leve oppi det og fortsette å være i bransjen. Av og til når jeg får dritt så får jeg lyst til å bare ta kontakt å spør hvordan i helvete hun får det til. En får en slik medfølelse når en blir utsatt for det selv. Det er som å bli mobbet i voksen alder, og det hører med yrket, uansett hvordan en vrir og vrenger på det. Det er trist, men det er ikke til å unngå. 

Jeg har villet jobbe i “show biz” så lenge jeg kan huske, helt siden jeg var et lite barn. Det er bare en lidenskap som er innebygd i meg. Riktignok USA og ikke Oslo, men prinsippet er det samme. Og når jeg stikker hodet ut og får en brøkdel av kritikk så får jeg bare lyst til å gå inni mitt eget skall. Være super anonym. For det er det jeg alltid har vært. Jeg ble aldri “sett” da jeg var yngre, og det er nok mye av grunnen til at jeg blir stresset når det blir rettet masse fokus mot meg. Jeg skjønner ikke hvorfor folk plutselig bryr seg om meg eller hva jeg har å si. Og så hater jeg å bli misforstått, det er kanskje det som er aller verst. For ingen vet hva jeg har vært igjennom, de dømmer meg kun utifra hvordan jeg ser ut og det som er offentlig. Det gjør meg både forbanna og frustrert, men det hører med. 

Jeg vet ikke om jeg er lagd for dette, men det er dette jeg vil, så jeg kan ikke være så pinglete å gi opp på grunn av potensielt frekke kommentarer. Det som svir mest er det faktum at folk vil meg vondt. Og jeg kjenner dem ikke engang. Eller kanskje jeg gjør det, de er jo alltid anonyme.

Masse cred til dere snille, empatiske lesere som alltid støtter, skriver så mye positivt til oss at vi blir helt rørte og unner oss gode ting. Det er noe å være stolt over. Seriøst. En meget god egenskap, og mye vanskeligere å inneha enn å være en hater. Vit at vi setter stor pris på dere, og at vi også blir glad i dere. Dere må ha det mye bedre med dere selv og mye bedre samvittighet enn folk som sprer negativitet.

– Heidi Lill

Følg meg på Instagram @heidichic

11 kommentarer
    1. Hei, flott blogg. Har du planer om å flytte til USA permanent? Fast leser fra down under. Hilsen Anonym

    2. Digger deg Heidi! Helt enig i at nordmenn er kalde og kjølige mot hverandre. Hvor er kjærligheten blitt av? Elsker når du legger ut bilder av klær, sminke og pynt. Fortsett med det:)!

    3. Er så enig! Har alltid blitt lært og lært av meg selv det å framsnakke gjør en liten forskjell i stedet for å baksnakke. Det er utrolig viktig for meg å være en grei, snill person som viser empati, kjærlighet ovenfor medmennesker! Det er så utrolig viktig å bare være glad i hva alle har å by på. Jeg tror det at alle klarer å legge fra seg dette å dømme andre, hvorfor kan man ikke bare se gleden i andres liv? Det er utrolig at mange har så mye hat at de må tråkke ned andre for å virke bedre, but GUESS WHAT, å tråkke ned andre viser du deg bare sårbar og redd.
      Veldig bra skrevet du <3 måtte få ut litt jeg også nå! haha

    4. så utrolig bra innlegg Heidi! <3 Jeg forstår deg godt, og kunne ikke vært mer enig i det du skriver! Det er så mye "hat" der ute og noen ganger kan man lure på hva er det som gjør at noen mennesker vil investere så mye tid på å gå løs på andre mennesker de ikke i bunn og grunn kjenner.... Det verste jeg vet er folk som dømmer uten i det hele tatt å ha satt seg inn i bakgrunnen til enkelte, samtidig tenker jeg, hva er det som foregår i hodet på disse menneskene? har de det rett og slett så jævlig selv at det eneste som hjelper er å dra andre ned for å føle seg selv bedre? Det blir for dumt, og om man setter ting i perspektiv og ser hvordan små barn i andre deler av verden ikke en gang har tilgang på mat/vann, så tenker jeg at disse menneskene ikke kan være godt opplyste når det er dette de faktisk investerer tiden sin i.... Uansett håper jeg virkelig at du ikke lar det gå "formye" innpå deg. Du virker som ei super jente som har bein i nesa, så om du noen ganger kommer til stavanger så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt for en kopp kaffe eller prat, i et motsatt "jantelov-miljø" om du skjønner hva jeg mener? hehe! stor klem fra meg 😀

    5. Bra du tar opp dette temaet. Jeg blir så irritert av å lese hat etter hat, selvom jeg prøver å tenke at det er de som skriver dette som det er stakkars på, fordi de kan ikke ha det noe bra med seg selv når de holder på sånn. Det er trist at noen kan skrive så mye slemt om et medmenneske. Er det rart det blir krig i verden tenker nå jeg…Det meste er sjalu og det er trist at det skal gå utover noen som har jobbet hardt og oppnådd noe. Hva skjer med å være glad på andre sine vegne, unne andre å ha det godt! Jeg er “bare” en helt vanlig jente på 21 år, ikke noe spesielt liv, men har det bra med meg selv heldigvis. Selvfølgelig kunne jeg ønske jeg var rik, suksessfull, populær osv, det er mye man kan ønske. Ønsker seg alltid det man ikke har, men bare fordi noen har det du ønsker skal da ikke det gå utover de på en negativ måte. Har lest kommentarer her og der og noen mener jo at f.eks. kjendiser de må tåle en støyt. HVORFOR SKAL DE TÅLE NOE MER?? De er da menneske som alle vi er og skal ikke måtte tåle noe mer enn andre. Noen ganger må man også bare godta at vi har forskjellige penger alle sammen og det er greit. Beklager hvis dette ble litt mye, men det du skrev fikk virkelig noe fram i meg. Klem

    6. Jeg tror mye av problemet er at mange bloggere “fordummer” samfunnet. Alle har blitt så sinnsykt opptatt av utseende, kropp og materialisme. Bloggerene fremmer jo dette. Det du og Lene kaller hatere, er nok ikke nødvendigvis det. Man skal passe seg veldig for å tenke at all kritikk kommer av misunnelse. Er det så utenkelig at noen faktisk bryr seg om hvor dette sjuke, overfladiske samfunnet tar veien?!
      Jeg mener også at mange bloggere fremstår svært narsissistisk, det MÅ være en sjukdom å konstant brette ut hva man driver med ÅR etter ÅR. Dette er en helt legitim mening, og er på ingen måte “netthat”. Så hårsår gå det virkelig ikke an å være.

    7. Både du og Orvik er flinke til å vri kritikk over til sjalusi må jeg si! Altså, kan ikke se noen sier hun ikke er suksessfull? Kritikken går vel på at suksess måles i penger tjent på eksponering av kropp. Men for alle del
      .

    8. Amen! La oss bare skrive en liten ting her om hvor bra du er! Du er for det første rå-pen! Altså, commooon! 😉 også er du jo sååå god på å skrive. Elsker innleggene dine, om det er meninger, eller mote. Også: stilen din! Inspo deluxe. Jeg har alltid følt meg alene i mange av mine meninger, men endelig virker det som det finnes en person som mener det samme som meg. Takk! Alle ting du tar opp betyr mye for meg, og inspirerer meg! 🙂

    9. Arlena: å, tusen takk for så kjempefin kommentar! Den trengte jeg å lese i dag, haha 🙂 veldig glad for at du får noe utav bloggen og kjenner deg igjen. God klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg