Amerikansk mat

Jeg er ikke overrasket over at mange er overvektige i USA når jeg ser hva slags mat de har her. Eller rettere sagt, hva slags mat som er normalt å spise her. Mat som jeg automatisk tenker på som snacks eller snop, for sjeldne anledninger. 

Men jeg måtte jo selvfølgelig teste ut noen matvarer, fordi jeg er så fascinert av sånn. Jeg fant raskt noen favoritter. 

Lunchables er noe som mange barn visstnok tar med seg på skolen, som mat… Eller snacks? Jeg vet ikke. Veldig usunt er det iallefall. Det er små brett som oftest inneholder to typer pålegg, saltkjeks og en annen type søt kjeks. Meget godt var det! Så jeg ble helt hekta på det og kjøpte mange pakker.

En annen ting som er totalt usunt men veldig godt, er Reese’s Puffs. Dere har sikkert sett den sjokoladen hjemme? To pk med peanøttsmør oppi. Vel det er frokostblanding her. Veldig søtt, og bare helt feil å spise til frokost.

Vi kjøpte også – wait for it – Bacon Cheeseburger pizza with pickles fra Papa John’s. Jeg ble kvalm av tanken, men den var faktisk ganske god, haha.

Jeg så også i går på TV at en eller annen pizzakjede hadde nå fått stappet jalapeno ost inni selve skorpen på pizzaen. Som om ikke pizzaen så ekstremt usunn nok ut på forhånd. 

Jeg fikk også endelig dratt på Taco Bell. Jeg elsker jo meksikansk mat, så var spent på hvordan maten på denne kjente, fast food kjeden smakte. Veldig god mat! Jeg tror denne kjeden hadde slått bra an i Norge, faktisk. 

Ellers kan jeg jo bare legge ved noen bilder av andre ting jeg fant i mathyllene:

Fikk så lyst til å prøve Twinkies og Sno Balls iskrem. Men de var visst ikke gode ifølge de jeg hang med. 

Cotton Candy-isen er faktisk min favoritt kuleis ever. Den er ganske fresh, ikke sånn kvalmende søt.

Jeg kjøpte bananbrød-ølen, dritgod! Angrer på at jeg ikke prøvde den andre, Sticky Toffee Pudding øl høres jo helt sykt ut.

Meksikansk sjokolade peanøttsmør-øl. Say no more.

Og så smakte jeg på Horchata øl som var produsert i Orange County. Omg, dritgod. Den er litt sånn melkeaktig, smakte vanilje- og kanel dessert. 

En annen ting som er veldig populært her nede er såkalt “vaping”, som er en form for e-cigarette bare i mer vannpipe-style. Det finnes ekstremt mange smaker her. Sjokolademelk, iskrem, kirsebær, pannekake, pepperkake, sukkerspinn – you name it. De har seriøst alt. 

Da jeg var hos han rockeren sist jeg var her, så jeg på badet hans at han hadde to flasker med noe pepperkake-greier stående der. Og jeg elsker jo sånt, men jeg visste ikke hva det var. Det luktet så ekstremt godt, det var seriøst rett før jeg smakte på det. Men jeg så i siste liten en advarsel om at det ikke skulle spises, heldigvis. Den inneholdt nikotin, men de finnes også uten nikotin. 

Så der var litt av maten, jeg synes alltid det er så interessant å se hva andre land har i matbutikkene. Jeg kan stå i matbutikker i en evighet, og i USA så er det virkelig stort utvalg. Jeg bare elsker at de har alt her.

 

4 kommentarer
    1. Så morsomt innlegg 😃 Har sykt lyst til å reise til USA en dag! Føler nesten jeg hadde passet bedre inn der en i Norge..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg