Hvordan style øyenbrynene

Alle har forskjellige øyenbryn og forskjellig utseende, derfor er det ikke alltid like lett å ha et fasitsvar på hvordan en skal fikse brynene. Det “riktige” er at øyenbrynet skal starte ved ytterste kant av nesevingen, men det er ikke alltid det peneste for alle. Jeg har en bred nese, dermed kan jeg gi nesen en illusjon av å være litt smalere ved å ha tettere bryn. Dette er et triks jeg oppdaget for litt siden gjennom en makeup artist. Om du har en veldig smal nese kan du få den til å virke bredere ved å ha mer mellomrom mellom brynene. Kjendiser i Hollywood bruker også dette trikset, blant annet Kim Kardashian. Mellomrom mellom øyenbrynene påvirker også øynene – om en har veldig tettsittende øyne er det lurest å ha større mellomrom mellom brynene, og omvendt.

Øyenbryn gjør så mye – det rammer inn ansiktet og skaper et uttrykk. Selv er jeg veldig opptatt av øyenbryn siden jeg ikke er naturlig begavet med perfekte øyenbryn. Derfor har jeg lenge forsøkt å gjøre dem så fine som mulig med diverse hjelpemidler.

Her er det jeg bruker når brynene trenger en skikkelig oppshining:


Noen tommelfingerregler:

  • Mange anbefaler blondiner å ha brynene noen nyanser mørkere enn hårfargen, og brunetter å ha noen nyanser lysere enn hårfargen.
  • Du kan farge brynene med hårfarge. Der finnes det større også utvalg av farger.
  • Hvis øyenbrynene ligger lavt og du trenger et løft, bør du kun nappe under for å skape et åpnere blikk. 
  • En bør generelt ikke nappe brynene over, men her må en se brynet an.
  • Mindre mellomrom mellom brynene gir illusjon av smalere nese og mer tettsittende øyne. Større mellomrom for bredere nese og større rom mellom øynene.

Nedenfor har jeg illustrert hvordan du kan få et godt resultat:

1. Start med å se på brynene dine og ansiktet ditt. Hva vil du oppnå? 2. Når du har funnet ut dette, børster du brynene dine oppover for å se hvilken naturlig form du har. Da er det også lettere å se hva som bør nappes og klippes bort. // 3. Napp bort det du ikke vil ha, men pass på å ta litt om gangen. Det er bedre å beholde noen ekstra hår enn å overplukke!


4. Alt kan ikke nappes bort. Mine bryn vokser nedover, noe som er litt uvanlig og som krever at jeg klipper istedetfor å nappe. Hadde jeg nappet ville veldig mye av brynet forsvinne, ettersom jeg kun bør fjerne lengden og ikke hele håret. Vokser hårene dine oppover kan det hende du må børste nedover for å få best oversikt. 5. Fyll inn brynene med brynspudder. Dette gir en mer naturlig look enn å bare bruke blyant. 6. Se hva du trenger å fylle inn med blyant.

7. Definer brynene med blyanten, som regel trenger du bare bruke denne langs under brynene. 8. Hvis brynene trenger litt hold, kan du påføre en brynsgel med eller uten farge. 9. Brynene er ferdig 🙂

22 kommentarer
    1. Jeg synes brynene dine er alt for mørke ut jeg, og man ser tydelig at de er sminka med pudder. Jeg liker mer naturlige bryn da, så det er vel litt personlig preferanse.

    2. Det er flere feil i dette innlegget. Brynene rammer ikke inn nesens form på noen måte. Det handler om plasseringen av øynene (illusjon om tettere øyne, bryn mot nesen og omvendt). Man måler dessuten fra nesevingens ytterkant og ikke over. Fargenyensen på brynene varierer også ifht hårfargens nyanse; varm/kald, gul/rød osv. Dine bryn er for mørke og for røde til dine farger og får brynene til å se falske ut. Det er også lagt en bue under innerkanten av brynet, noe som gir et veldig uheldig uttrykk til ansiketet ditt. Vær vennlig og overlate slike ting til dem som kan det (ergo hudterapeuter) 🙂

    3. Mona: Jeg ser at jeg har fått øyenbrynspolitiet på nakken her;p Som det står i innlegget er det ikke heldig for alle å måle fra nesenvingens ytterkant. Ergo ingen fasitsvar på dette, det sier seg jo selv at alle ikke passer inn i en mal med så mange forskjellige ansiktstyper, øyner og bryn som det finnes. Om jeg måler overfra eller nede ved nesen har ingenting å si, jeg ville uansett ikke målt fra nesevingens ytterkant. Men siden du misforstod dette så har jeg dratt ned linjene for deg:) Brynene gir faktisk en illusjon i forhold til nesen, noe som kanskje ikke blir lært på hudpleieskolen (jeg lærte det iallefall ikke) også i forhold til øynene som du nevner. Det du har rett i er at øyenbrynene mine er for mørke (min egen preferanse) og for røde. Dette fordi jeg er veldig kald og de fleste mørke fargene er for røde for meg, derfor er det ofte vanskelig å få tak i de riktige fargene. Jeg har vel prøvd å ignorert dette, I guess :p

    4. Ikke gi dette rådet til noen. mange har øyenbryn som ikke følgen den kurven du har på bryna, og når de napper og prøver å få den kurva ser de ikke ut til slutt.

    5. Anonym: Nei, jeg skrev jo at det passet nettopp mine øyenbryn. Jeg råder ingen til å gjøre det samme, det hadde du sett hvis du hadde lest teksten 🙂 Alle er jo forskjellige.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg