Hvordan forebygge rynker

Skjønnhet er hobbyen min, og jo eldre jeg blir jo mer opptatt blir jeg av å bevare huden min. Jeg blir altså 27 år i oktober. Heldigvis har jeg alltid fått gode tips når jeg vokste opp fra familien min, spesielt mamma, som er skjønnhets-guruen min, haha. Selv om jeg er utdannet hudterapeut så er hun nesten mer oppdatert enn meg. Jeg er veldig glad for de småtipsene jeg fikk mens jeg vokste opp, og vi deler fortsatt råd med hverandre. 

Ikke gni deg på eller under øynene

Dette fikk jeg høre fra mamma veldig tidlig, noe jeg er meget glad for. Huden under øynene og på øyelokkene er så tynn og sårbar, og gjør du en vane av å gni deg hardt under eller på øynene så sliter det på huden. Jeg kunne nesten se det på folk når jeg vokste opp. De som gned seg i øynene ofte fikk poser under øynene og tidligere rynker. Vær alltid forsiktig når du fjerner øyesminken, legg heller på noen pads og la dem virke litt før du fjerner sminken. Og klapp alltid forsiktig på øyenkremer og sminke, ikke dra. 

 

Sukker bryter ned kollagen

Den berømte Dr. Obagi har sagt at sukker er noe av det verste for huden din. Det bryter ned kollagenet i huden. Dette gjelder også de raske karbohydratene som en finner i hvitt brød, mel og pasta. Det setter i gang prosesser som øker inflammasjon, og direkte ødeleggelse av kollagen. Så om du vil beholde spensten i huden så bør du ikke spise for mye sukker. Jeg bestemte meg nylig for å gi opp min kjære øldrikking, så det vil iallefall dempe sukkerinntaket en del! Verken bra for kropp eller hud.

Bilde: forskning.no

 

Botox

Jeg elsker botox. Det er veldig politisk ukorrekt og si, men jeg er ikke ute etter å være et flink pike-forbilde. Jeg vil være ærlig og informerende. Det finnes verre ting i denne verdenen, så slapp av og kom ned fra den høye hesten din, om du er der.

Jeg bestemte meg for å prøve det etter at jeg så en dokumentar om gamle modeller som kunne ønske de hadde begynt tidlig med botox for å forebygge rynker. Jeg har veldig lite rynker fordi jeg passer godt på huden min, men det er mye vanskeligere å fjerne rynker når de først har kommet, enn å forebygge dem. Da må du gå hardere til verks. Så hvis jeg kan forebygge rynker ved å bruke botox, så gjør jeg det. Mange leger sier at dette er den mest effektive måten å forebygge rynker på. 

Botox fungerer slik at det lammer muskelen hvor det blir injisert, og varer i 3-6 måneder. For eksempel bruker jeg det rundt øynene, slik at når jeg smiler så trekker ikke muskelen sammen huden i det lille området, dermed blir ikke furene og rynkene dypere og dypere med tid. Men selvfølgelig må du passe på å stelle huden i tillegg. 

Det som er genialt med botox når en ung, er at det skal veldig lite til, og det ser ikke unaturlig ut. Du ser ikke skrekkslagen ut liksom, eller at du ikke kan bevege ansiktet. Jeg bruker det også for å heve brynene, fordi det skaper et løft når det blir injisert riktig. 

Men obs, obs! Vær seriøst forsiktig når dere velger behandlere å gå til for å ta botox, det krever skills, og du vil ikke ende opp med å bli skjev eller hengende i trynet i seks måneder. Gå til noen som du vet er flinke, eller som andre har gode erfaringer med.

Ikke så lett å finne bilder av meg smilende, men som du kan se så er det ingen linjer i ytterkanten av øynene, fordi muskelen der er midlertidig lammet. Jeg klarer fortsatt å smile helt fint, og jeg selv synes ikke det ser unaturlig ut iallefall. Jeg begynte med botox for litt over ett år siden cirka.

 

Hyaluronsyre-fillers

Dette er Restylane, Teosyal, Juvederm osv, og det brukes ikke kun i lepper. Alt er hyaluronsyrer, midlertidige fillere, bare forskjellige merker. Det er denne behandlingen jeg nylig har tatt, som jeg skal vise resultater på om ikke så lenge.

Hyaluronsyre er et fuktighetsgivende og betennelsesdempende stoff som finnes i huden, i ledd, i øyne og i hjernen. Det er kroppens egen fuktighetsgiver, om en kan si det sånn. Produksjonen av hyaluronsyre avtar når man blir eldre, det er derfor det er forebyggende å injisere dette. Hyaluronsyre kan holde opptil 1000 ganger sin egen vekt med vann. Den har en utglattende effekt på hudens overflate og reduserer fine linjer og rynker. Aldrende hud mangler typisk hyaluronsyre, men ung hud som er tørr, kan også mangle denne syren.

Det er forskjellige “tykkelser” på stoffene avhengig av hvor man vil bruke det. Skal en bruke i hele ansiktet slik som jeg har gjort må en ikke bruke noe for tykt, ettersom du ikke vil se tykk ut i ansiktet. Men det kommer igjen an på huden din, hvor gammel du er og hvor dype rynkene er. Jeg kommer mer tilbake til dette i et eget innlegg!

 

Peele huden jevnlig

Peeling, skrubbing, eksfoliering. Dette får bort døde hudceller fra huden slik at den fortere produserer nye. Øker blodsirkulasjonen og gjør at produkter du tilfører etterpå trekker dypere ned og får bedre effekt. Bør gjøres 1-3 ganger i uken. 


 

Fruktsyrer, AHA-syrer

Disse finnes i alt fra dagkremer, til serum, til konsentrert form. Slike syrer fungerer på noenlunde samme måte som peeling. Syrene eksfolierer huden og sørger for at den fornyer seg. Det finnes forskjellige styrker på disse syrene, det finnes kurer som gjør at du omtrent “skifter ham” hvor du flasser mye og huden blir fornyet. Andre produkter skal kun brukes noen ganger i uken, mens noen kan brukes hver dag. Selv bruker jeg det hver dag i serum, dagkrem, nattkrem osv, men tar av og til pause et par ganger i året. Du kan flasse litt i begynnelsen, men dette går som regel fort over. Jeg flasser aldri, men får en fin og jevn overflate på huden, mindre porer, mindre kviser og ekstra glød. 

Jeg går også til hudpleiesalong for å få en syrebehandling av og til, da dette er en mer konsentrert behandling og er forebyggende mot rynker og kan fjerne pigmentflekker. Det kan ta tid å venne seg til syrene, så du tåler ofte høyere prosent etter at du har brukt de en stund.

Du kan kjøpe milde til moderate produkter med syrer i hudpleiesalong, og du kan kjøpe mer medisinske og sterkere produkter på hudpleieklinikk. Det er greit å få en konsultasjon før du begynner med dette.

 

Skinroller

En hud-roller er en liten rull med mange tynne nåler som føres over huden for å stimulere og øke tilveksten av nye kollagenfibre i huden. Behandlingen fungerer ved å få huden til å tro at den har fått en skade, og dette får hudens naturlige helbedringsprosess til å sette i gang. Dette fører til at nye hudceller og blodkapillærer dannes, og produksjonen av elastin og kollagen øker. Etterpå påfører du en spesiell krem som oftest kommer med rolleren.

Denne behandlinen hjelper blant annet på arr, acnearr, slapp hud, store porer, linjer/rynker og pigmentforandringer. Jeg har også brukt den på strekkmerker, med overraskende god effekt!


 

Bruke solkrem hver dag

UV-stråling er absolutt noe av det verste for huden din. Derfor er det viktig at du beskytter deg hver dag, fordi UVA-stråler for eksempel, påvirker deg uansett om det er regn, overskyet eller sol. Og strålene går også gjennom vinduer. Det er derfor veldig viktig at du ser etter merket “UVA” når du kjøper dagkrem eller solkrem i tillegg til SPF. Det er ikke alle SPF-kremer som har god beskyttelse mot UVA, det er et visst krav som skal innfris for at produktene skal få merket “UVA” eller “UVA+UVB”. Jeg vil anbefale å iallefall bruke SPF 15 til vanlig, og 30+ når du er i sterk sol.

Jeg glemmer aldri dette bildet av mannen som kjørte truck i 28 år, hvor den ene siden av ansiktet ble eksponert for UVA-stråling gjennom vinduet. Den andre siden ble beskyttet mot direkte sollys. Han opplevde omfattende tykkelse av huden og sagging på grunn av ødeleggelse av elastiske fibre på den ene siden av ansiktet hans. Kilde:  Nydailynews.com

 

Ikke ta solarium

Solarium er djevelen for huden din. Seriøst. Det er verre enn ekte sol. Jeg får makk når jeg ser kompisen min komme ut av solarium etter 20 minutter svidd og god. Bare ikke gjør det, og hvis du må, så unngå for all del ansiktet. Bruk selvbruning istedet! Jeg har forståelse for at folk vil være brune, og at det kan være stress for gutter å bruke selvbruning, men don’t say I didn’t told ya so når du ender opp med å se ut som en rosin. Og du ser ikke skadene før du blir 25+. Da angrer du.

 

Alltid holde huden fuktig og bruk ordentlige produkter

Sørg for at huden din aldri er tørr, det vil si at den ikke skal føles stram. En krem kan ikke fjerne rynker, med mindre den inneholder syrer, men den kan forebygge rynker. Hold huden smørt med gode hudpleieprodukter.

Jeg anbefaler å kjøpe produktene dine på hudpleiesalong eller hudpleieklinikk. Der har de best peiling, og best priser for det gode produktet du får. Parfymerier kan også ha noen gode produkter, men vil du betale 1000 kroner ekstra bare fordi det står Chanel på flasken? Du betaler ofte ekstra kun på grunn av merket på parfymerier, ikke på grunn av de aktive ingrediensene som faktisk utgjør en forskjell på huden din. Og ja, du må opp i en viss prisklasse for gode produkter. Jeg vil si iallefall 400,- pluss for en dagkrem på 50 ml for å ta et eksempel. Hvis det koster mye mindre enn det så blir jeg skeptisk. Aktive ingredienser koster penger. Og husk at økologiske produkter uten parabener og så videre ofte ikke gir like god effekt på grunn av at det ikke er nok konserveringsmidler til å holde på de aktive ingrediensene. Jeg selv er ikke en stor fan av økologiske produkter av den grunn. Parabener har også blitt hauset opp veldig i media, og i Sverige for eksempel er det ikke lenger lov å merke produktene sine som “parabenfrie”.

 

Bruk riktig sminke

Jeg så på et bilde fra da jeg var 19 år, og det ser ut som jeg har verre hud da enn nå. Å kun bruke pudderfoundation er ikke bra for huden min, det blir altfor tørt! Etter at jeg begynte med flytende mineralfoundation i tillegg til mineralpudder tørker ikke huden min ut lenger, selv ikke om det går en hel dag. Jeg kan nesten sove med det uten at det blir tørt. Har du mer oljete hud så kan det være det fungerer fint med bare pudder, men generelt så har tørre og eldre hudtyper bedre av å bruke flytende foundation, og et lett finishing pudder på toppen. Jeg vil anbefale mineralprodukter for å ikke tette porene så mye, men hvis du ikke vil bruke mineralprodukter så bruk iallefall noe som har fuktighetsgivende egenskaper. 

 

Trening

Trening får opp pulsen og blodsirkulasjonen i kroppen, noe som tilfører huden mer oksygen. I tillegg styrker det immunforsvaret som kan bekjempe frie radikaler som bryter ned kollagenet i huden.

 

Unngå nikotin

Nikotin gjør det motsatte av trening. Det gjør at du får dårligere blodsirkulasjon, mindre oksygen til huden og kan gjøre huden grå og gusten. Røyk er selvfølgelig verst, men det er ikke bra med snus heller! Inneholder mye nikotin det også.

 

 Følg meg på Instagram og Snapchat: heidichic

 

14 kommentarer
    1. Veldig gøy at du skriver om hudpleierutinene dine. Gøy å høre andre hudterapeuters hjemmerutiner. Hilsen Silje hudterapeut 🙂

    2. Veldig bra innlegg, gode tips jeg absolutt skal dra nytte av. Jeg har så veldig lyst til å bruke fillere i leppene til jeg skal gifte meg neste sommer, men jeg er så redd for at det skal se unaturlig ut, eller at det blir veldig åpenbart hva jeg har gjort. Vil jo ikke at det skal bli den store snakkisen når jeg gifter meg. Hvem bruker du? For du er så fin! Syns det er mange som overdriver veldig. Og er det samme person som utfører botoxbehandlingene på deg?

    3. Isabell: Så bra du likte innlegget! Jeg går til Stine Storaunet på Klinikk Oslo, også henne jeg tar botox hos. Hun er kjempe flink, og veldig opptatt av at det skal se naturlig ut! Anbefaler å si at du ønsker et veldig naturlig resultat, en litt tynnere filler og kanskje begynne med 0,5 ml. Hvis du skulle angre så finnes det et middel som en kan sprøyte inn for å fjerne hyaluronsyren 🙂 Ellers går det naturlig ut etter cirka 6 mnd, iallefall første gangen. Håper det var til hjelp! 🙂

    4. Tusen takk for svar! Henne skal jeg absolutt ta kontakt med. Digger bloggen din, den er ærlig og veldig inspirerende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg