Steg for steg: Min hudsminke

Sponsede produkter

Det spørsmålet jeg får mest fra lesere er hvilken foundation og sminke jeg bruker på huden. Her er et helt oversiktlig innlegg om akkurat hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det.


Steg 1: Concealer

Jeg begynner med en laksefarget concealer under øynene, LUXE Sunburst, men kun der jeg har blå/mørke ringer. Og så bruker jeg en concealer med gulpigmenter på steder hvor jeg er rød, for eksempel rundt nesevingene. Men det er ikke alltid jeg gidder dette steget, fordi foundationen dekker så godt uansett. Brighten fargen kan du bruke generelt overalt som du vil dekke, og High Beam er fin til å lysne opp områder med, for eksempel under øynene. Men lysne områder gjør jeg etter at jeg har påført flytende foundation.

Når jeg har gjort dette så finner jeg frem Beauty Blenderen min. Den holder jeg under rennende vann og klemmer på 2-3 ganger slik at den blir fylt av vann. Så skviser jeg den alt jeg kan slik at det overflødige vannet forsvinner. Deretter klemmer jeg Beauty Blenderen lett i et håndkle for å få bort enda mer overflødig vann. 

Beauty Blender her (ad link)

Det finnes egen BB for concealer som er mindre, og den kan du også bruke. Litt bedre under øynene, men jeg bruker som regel bare en på alt for å spare tid. Du finner forskjellige Beauty Blendere herJeg “dabber” den lett på huden (ikke dra) til concealeren er jevnt og trukket inn i huden. Både under øynene og rundt nesevingene.

Steg 2: Foundation

Deretter går jeg videre til foundationen. Jeg bruker glominerals Protective Liquid Foundation Satin som er en oljefri, mineralbasert flytende foundation. Den er ekstremt dekkende, det er derfor jeg liker den så godt. I tillegg gir den en fin, matte finish uten å tørke ut huden. Siden den er mineralbasert så puster huden lettere. Den har også et bredt spektrum av UV-beskyttelse og inneholder antioksidanter som beskytter mot frie radikaler. Det finnes også en som heter Matte, den er for de med litt fetere hud.

Må en kjøpe dyr foundation?

Jeg fikk spørsmål her om dagen om en må kjøpe en foundation fra Dior eller lignende for at den skal være god, og om den må være dyr. En foundation er noe en bruker på huden veldig ofte. Da er det viktigste for meg at den ikke tetter porene, at huden får puste og at den har fuktighetsgivende egenskaper. Jeg vil rett og slett at den skal gjøre minst mulig skade på huden, men i tillegg må den ha veldig god dekkevne.

For mange år siden brukte jeg forskjellige foundation fra merker som Max Factor, L’oreal osv. og noen av dem fungerte bra, og hadde god dekkevne. Men jeg merket ofte at huden ble tørr, og at de tettet porene. De som ikke er mineralbaserte har flere ingredienser som ikke er naturlige og som ikke er bra for huden, rett og slett. Og da betyr det ikke noe for meg om det er Dior eller L’oreal. Jeg har aldri brukt foundation fra fancy merker som Chanel osv. fordi en ofte bare betaler ekstra for merket. Men, når det er slike ekslusive merker så kan de være mer fuktighetsgivende enn de billigere, så det er en fordel. Men det er ikke sikkert, en må sjekke ut innholdet.

 

Uansett, denne bruker jeg:

Etter concealeren er påført, går jeg videre til den flytende foundationen. Jeg bruker Satin i Natural Fair eller Golden Fair. Har du veldig rødlig hud så er Golden Fair bedre, ettersom den inneholder mer gule pigmenter. For å påføre foundationen så bruker jeg bare fingrene, og av og til bruker jeg en Beauty Blender for å “dabbe” den inn i huden, men jeg føler ikke dette er nødvendig. Du kan også droppe concealer hvis ikke du har veldig blå ringer under øynene. 

Steg 3: Finishing pudder

Dette er etter jeg har påført alt som er flytende.

Alternativ 1:

LUXE Translucent er et finmalt mineralpudder som jeg som regel bruker når jeg har gjort en full kremkonturering. Når jeg er ferdig med alt det flytende, bruker jeg dette. For å “bake” så legger jeg ekstra mye på, slik at du ser et lag med pudder som trekker inn, og som en børster vekk etter en stund. Dette er for at foundationen skal vare ekstra lenge. Eller så bruker jeg det bare som et finishing pudder for å sette foundationen og ta bort overflødig olje. Jeg bruker pad’en som kommer med til å presse pudderet inn i huden.

 

Alternativ 2, ekstra dekkende:

Dette er mitt “spesielle triks”, som gjør at jeg får en ekstremt dekkende foundation, uten at det ser kakete ut. Jeg føler ingen gjør dette, og det er egentlig “feil”, men alle spør meg jo hva jeg bruker, så. Glominerals pressed base er en foundation i seg selv, men i pudderform. Så pudderet er naturligvis mer dekkende enn et vanlig finishing pudder. Jeg bruker en stor kabukibørste i sirkulære bevegelser oppi produktet, deretter bruker jeg det i sirkulære bevegelser på huden. Overalt, utenom under øynene. Der liker jeg å bruke LUXE Translucent siden det er gjennomsiktig. Kombinasjonen av Satin flytende foundation og glo pressed base utgjør total dekkevne, og i tillegg varer sminken så og si hele dagen. Jeg bruker glo pressed base i fargen Golden Light.

Det kan virke som mye på huden, men siden det er mineralbasert så får huden likevel puste. Hvis du har ekstra fet hud så kan du gjøre dette, men da må du nok bruke et “blotting powder” (et ekstra tørt pudder) til slutt for å ta bort overflødig olje slik at du ikke blir skinnende. 

 

Steg 4: Pudderkonturering og bronzer

Bronzere bruker jeg litt forskjellige av, akkurat nå bruker jeg Sunlight fra glominerals. Jeg liker generelt alt av mineraler, men jeg bruker ikke bareMinerals, fordi de bruker Bismuth som er et mineral som gjør at en får større porer og som kan gjøre huden grå og gussen. No, no. 

Til pudderkonturering bruker jeg glominerals contour kit i Fair to Light. Siden det er mineraler så smelter det godt inn i huden, og er lett å blende.

Dette blir mye glominerals, men selv om jeg får det sponset så er det virkelig dette jeg bruker og sverger til!

Så der har dere det! Hvis det er noe mer dere lurer på så legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under 🙂

Instagram: @heidichic

 

26 kommentarer

Siste innlegg