Jeg har ikke ansvar for dine komplekser

En ting jeg er jævlig lei av, og som stadig dukker opp overalt i media, er denne debatten om “altfor mye fokus på kropp og skjønnhet”. Jeg har latt det gå meg hus forbi ganske lenge fordi jeg synes det er så latterlig og basert på usikre og bitre mennesker, men jeg føler jeg har lyst til å si hva jeg mener om saken. Jeg som er så opptatt av utseendet mitt, vet du.

Processed with VSCO with c1 preset

For det første så har jeg bare lyst til å spør de som er så “lei” av dette: Hva er problemet? Kan du ikke bare se en annen vei? Du må ikke være interessert, skjønner du, selv om andre er interesserte i det. Skal for eksempel de som ikke er så glupe starte en aksjon mot folk som tar høyere utdanning og gi samfunnet dårlig samvittighet for at de fokuserer for mye på kompetanse? For det finnes nemlig folk som sliter med lærevansker, ikke er så intellektuelle eller som rett og slett er kunstneriske sjeler som ikke passer inn på noe universitet eller høyskole. Som føler seg utenfor samfunnet og ikke gode nok. Jeg er heldig som alltid har fått toppkarakterer i det meste uten mye innsats, men å sitte på en skolebenk er ikke noe for meg. Det har jeg nesten visst hele livet, og det er noen ganger slitsomt. Er jeg irritert eller bitter på de som gledelig tar høyere utdanning og kjempe gode jobber av den grunn? Absolutt ikke.

“You cannot sedate all the things you hate”.

Du kan ikke undertrykke alt du ikke liker. Å holde på med hersketeknikker i media er noe av det verste jeg ser. Det minner meg om byråkrati og kommunisme. “Åja, skal alle tenke som deg, stakkars? Føler du deg bedre da?” Pssshh.

Det er faktisk få ting jeg mister mer respekt av enn når folk setter seg på sin høye hest og gir seg ut for å være moralens politi. Jeg synes det er helt latterlig og flaut. Ro deg ned et par hakk, du er kun et menneske på lik linje med oss andre. Oi, så flink du er som ikke tar botox. Du er virkelig et geni for at du ikke har operert deg eller har fillers i leppene. Du er et så bra menneske! Klapp, klapp, klapp… Sett deg for helvete ned.

Jeg er ikke her for å prøve å tvinge folk til å fokusere mer på skjønnhet, eller tvinge folk til å stappe ting inn i leppene deres. Jeg har en blogg basert på interessefelt, hovedsakelig mote og skjønnhet, som er ment for mennesker med samme interesser. Bloggen er ment for å gi tips og inspirasjon. For mange vil ha det, faktisk! Mange synes det er gøy! Hvis du driter i det, så er denne bloggen irrelevant for deg. Gå og les en politisk blogg eller en matblogg eller hva som enn måtte interessere deg. Men ikke kom hit og prøv å diktere hva jeg skal skrive om. Klart vi har ytringsfrihet, men folk prøver stadig vekk å kneble den med hersketeknikker. Vel, jeg skal ikke knebles.

Jeg har ikke ansvar for at folk får komplekser. Jeg har ikke ansvar for at folk blir deprimerte av å se på bilder av meg eller av å lese bloggen min. Jeg har ikke ansvar for at folk opererer seg eller tar fillere i leppene sine. Uansett alder. Samfunnet kan prøve alt de vil å legge ansvaret over på oss, men jeg godtar det ikke. Fordi vi har rett til å leve slik vi vil. Det er menneskets eget ansvar, inkludert deres foresatte, å prøve å styre barnet deres i riktig retning. Hvor enn relativ den “riktige retningen” er. Og så må vi huske på at vi er et komplekst samfunn, satt sammen av så mange faktorer som vi ikke har kontroll over. 

Vi har menneskelige instinkter, som folk desperat prøver å undertrykke. Det er faktisk unaturlig. Mennesker har alltid vært opptatt av utseendet. Det har med vår biologi å gjøre. Det er en grunn til at menn liker kvinners kurver på en viss måte for eksempel, på grunn av opplevelse av fruktbarhet, parring og så videre. Vi som en rase er faktisk litt primitive, tro det eller ei. For å overleve så må vi faktisk sette mennesker i bås basert på det vi ser, det er et overlevelsesinstinkt, ofte forvirret med ordet “diskriminering” som slenges rundt med en negativ konnotasjon i hytt og pine. Vi er nødt til å være forhåndsdømmende, faktisk. For å overleve. Det er et faktum. Du kan prøve å fortrenge det alt du vil, men det går ikke bort. Du som sitter på din høye hest innehar det like mye som oss andre. Beklager å måtte informere deg om det. Du er menneskelig.

Heldigvis er det veldig lett for meg å drite i å ta ansvar for dette tullet, fordi jeg er den fødte rebell, en loner, et utkast fra samfunnet. Det ser kanskje ikke sånn ut, men du vet ingenting om meg eller hva jeg har vært igjennom basert på bilder av meg, fordi du naturlig nok setter meg i en bås. Jeg kan love deg at det ligger ti tusen flere ting bak denne fasaden enn det du kan forestille deg. En viktig ting å huske på, uansett hvordan et menneske ser ut. 

Jeg skal innrømme at det gjorde vondt en gang da en av mine lesere skrev at hun så opp til meg, at hun ville se ut som meg og at hun ikke hadde råd til leppefillere eller noe i den duren. Jeg husker ikke helt hva det var fordi det er en stund siden, men jeg husker at det gikk inn på meg. Først så fikk jeg dårlig samvittighet, men så begynte jeg å tenke på hvor lite selvtillit som var innstilt i denne jenta fra før, at hun følte at hun måtte se ut som en annen, eller fylle på noe i leppene for å være god nok. Jeg begynte å tenke på barndommen hennes, foreldrene hennes. Hva har hun vært igjennom, har hun blitt mobbet?

Det er også folk som klager og er helt ekstremt triste og dveler over at de aldri kommer til å se ut som den eller den personen. Jeg kom over et innlegg på Instagram som er et prakteksempel på akkurat dette:

Klart er det helt trist og tragisk at denne personen rakker så ekstremt mye ned på seg selv, det er jo nesten latterlig. Men har du sett makan til klaging? Er det dette vi skal ta ansvar for? Skal vi jekke oss ned og slutte å pynte oss for at andre skal føle seg komfortable? Skal vi beklage oss for å være “vakre”? På ingen måte. Jeg levde ikke i kommunisme sist jeg sjekket. Vi lever i et samfunn der vi streber etter noe, og heldigvis for det, ellers hadde ingen orket å strekke seg etter noenting.

Jeg husker jeg gikk til psykolog en gang da jeg var femten år, og så satt jeg meg ned og sa at jeg hadde så mye komplekser over at jeg var så lav. Jeg er kun 1,55 m. Og det hun sa til meg var kanskje ikke helt riktig psykologisk sett, men hun sa: “Heidi, akkurat det der er det ingenting å gjøre med, så det er ikke vits å snakke om engang.” Først ble jeg litt paff, men så tenkte jeg at hun har jo helt rett. Det er ingen verdens ting jeg kan gjøre med det, bortsett fra å ta på meg noen høye hæler. Jeg kan kun prøve å gjøre det beste utav det. Det er andre ting jeg ikke kan gjøre noe med heller. Jeg kan aldri bli flat som en planke, fordi jeg er ikke bygd sånn. Skal jeg sitte å dvele over at jeg er lav og at jeg ikke er en strek? Det hadde vært helt meningsløst, uproduktivt og gjort meg helt miserabel. Akkurat som hun på Instagram.

Min oppfordring til alle: Gjør det beste utav det du har. Omfavn dine beste egenskaper. Godta høyden din, kurvene dine, kroppsbygningen din. Er du overvektig og misfornøyd så ikke sitt å dvel med det. Enten så går du og trener det bort, spiser bedre (med mindre du lider av noe biologisk som gjør det veldig vanskelig å gå ned i vekt), ellers så må du bare godta deg selv. Jeg er ikke imot fillere eller operasjoner (dog mer skeptisk til operasjoner på grunn av risikofaktorene), så hvis du har veldig komplekser for noe som er mulig å endre på uten fatale konsekvenser, så er det mulig å gjøre det. Men har du ikke penger til fillere, operasjoner eller ikke er gammel nok, da må du gjøre slik jeg gjorde med høyden min. Akseptere det. Du kan ikke få alt du vil ha, bare fordi du vil ha det. Og hvis alt annet feiler og du sitter og er helt miserabel over utseendet ditt, da må du oppsøke en psykolog, for sånn skal det ikke være. Da må du få hjelp til å elske og akseptere den du er. Og jeg skal love deg at selvtillit på innsiden er ti ganger viktigere enn selvtillit på utsiden.

Processed with VSCO with c1 preset

Uansett, jeg slutter ikke med min jobb, min hobby eller mitt interessefelt på grunn av at andre ikke liker det. Jeg kan ikke la det diktere livet mitt, akkurat som du ikke burde la noen andre diktere ditt. Til deg som er kritisk, bitter eller bare motstander av denne industrien: Ikke la livet ditt bli påvirket av det. Det er ikke nødvendig. Selv om det er mye fokus på dette, så er ikke alt fokuset på dette. Ikke blås det opp, ikke gi det mer makt enn nødvendig. Bestem deg for hva som er dine kjerneverdier og hold fast ved det. Jeg misunner ofte mennesker som ruller utav sengen og går på sin ni til fire jobb og kommer hjem til sine 2,4 barn og sitt hvite stakittgjerde. Det hadde vært mye enklere om det hadde gjort meg glad. Men det gjør meg ikke glad. Det som gir meg glede er kreativitet, skjønnhet og mote blant andre ting. Men det er bare en liten side av meg. Jeg elsker psykologi og er engasjert i politikk. Jeg kan sitte oppe hele natten og se dokumentarer om WW2. Jeg leser aldri moteblader, kun nyheter, og omtrent det eneste jeg ser på tv er Nyhetskanalen. Det du ser er kun en fasade, og det er et interessefelt for mange, mange mennesker. Vi er ikke helt blåste i hodet hele gjengen, bare fordi vi liker å pynte på utseendet vårt. Det er en hel industri, og den forsvinner ikke, uansett hvor mye du skulle ønske det. Jeg vil gå så langt og si at den kommer aldri til å forsvinne. Så kan vi ikke bare prøve å godta den? I stedet for å irritere oss over den.

La oss respektere hverandre og våre forskjellige interesser. Du kan se ut som en veggblomst eller du kan se ut som Pamela Anderson. Eller en mellomting. Alt er OK i min bok! Peace and love.

– Heidi Lill

Instagram @heidichic

50 kommentarer
    1. Yeeesss fy søren det er det absolutt mest velskrevne jeg har lest på lenge! Du har rett i alt du sier, jeg er enig med deg på alle punkt. Jeg og er drittlei av å høre om hvor dårlige forbilder bloggere er osv. Det er lov å tenke selv og det er ikke ditt eller andre sitt ansvar at noen har dårlig selvtillitt. Hvis deter så ekstremt gale så ja, da trenger folk faktisk hjelp.

    2. Dette syntes jeg faktisk var veldig bra Heidi. Alt handler om usikkerhet, og jeg syntes det er viktig at man ikke fokuserer på forandringer på utseende, hvis du skjønner? Jeg tror det er viktigere å gå i seg selv, enn å angripe andre:) Takk!

    3. Provoserende og ignorant! Du kan prøve så hardt du vil å fornekte at du og andre bloggere legger på andre jenter et unødvendig stort kroppspress! Det blir bare for lett å si at du og andre bloggere ikke har noe ansvar i utviklingen i samfunnet, og den er at stadig flere unge jenter blir deprimerte, har angst og blir utbrente, de føler seg utilstrekkelige, de blir aldri bra nok. Noen får spiseforstyrrelser, andre driver med selvskading. Det har vært en enorm økning av bruk av antidepressiva hos tenåringsjenter. Synes du dette er greit? Er det et slikt samfunn vi ønsker å ha?? Du som blogger burde være bevist hvilken makt du innehar! Klart du kan være interessert i mote og skjønnhet. Men hva med å legge ut et bilde uten sminke i ny og ne! Det som provoserer er at du fraskriver deg alt ansvar og den holdningen du viser i dette innlegget! DU har ett ansvar og en stor påvirkningskraft enten du vil det eller ikke!

    4. ENDELIGGGGGGGG HERREGUUUUUUD!!!!!!!!! Jeg har MYE jeg kunne sagt om akkurat dette men du har fått med deg det meste her pluss jeg orker ikke akkurat nå lol. Det er feigt, uansvarlig og veldig lett å skylde på andre for sine egne problemer. Dårlig selvtillit og lav selvfølelse er usikkerheter i følelses systemet som må tas tak i fra de det gjelder. INGEN kan gi deg en sunn og sterk selvtillit, den må du jobbe med selv! Og alle de unge jentene/guttene er foreldrene stort ansvarlig for å vise barna sine de rette verdiene her i livet med ordentlig veiledning, engasjement og være gode rollemodeller for sine små. Fyfaen folk må bare slutte å skylde på alle andre hele tiden! TAKK FOR AT DU SKREV DETTE

    5. Det er likevel teit at mange som operere seg får mest oppmerksomhet
      Men gidde likevel ikke å operere meg for å se om jeg blir en av dei
      Men rart at hvorfor gjøre jenter så mye ut av det? Større lepper,større bryster,større ræv osv mens gutta dei gjøre ikke en dritt og likevel får de fleste jenter til sengs

    6. 100% enig med deg! KONGE dette innlegget har jeg lurt på om jeg skulle skrive selv fordi jeg er så lei av de bitre kvinnene som syter og klager og ikke løfter en finger, men skylder på andre.
      Når skal folk lære seg at et pent utseende ikke = lykkelig?
      Er alle pene mennesker lykkelige i sitt liv da?
      Nei, for det er en fasade og det er det eneste vi ser.
      En liten bit av deres liv. En blogg representerer ikke virkeligheten, bare en liten del av deres liv.
      Anti depressiva?? Really??
      ååååjaaa fordi PILLER ER JO OPPSKRIFTEN PÅ LYKKE.
      Hvem er det som har ansvaret for dette??
      LEGENE som deler ut piller til jenter. Hvorfor er det ingen som tenker på dette??
      HAR dere noen gang tenkt på HVEM SOM TJENER seg SØKKRIK på disse pillene??? Hmmmm kansje er det den korrupte legemiddel industrien som styrer medisin utdannelsen.
      PILLER GJØR IKKE FOLK LYKKELIGE!! DET GJØR FOLK ENDA MER DEPRIMERTE.
      Og dere skylder på bloggere?????
      Våkne opp folkens!!!! “USA the land of the free”
      JO MER PILLER DE SELGER TIL DERE, jo rikere blir de.
      HAllo bruk hodet!

    7. Enig. Det er den barnehage-pakka over hele linja. Alt skal være likt. Alle er helt like.
      Personlig irriterer jeg meg over denne språk-fascismen. Skal ikke si n-ordet. Som om det har egentlig noe med rasisme å gjøre.
      Som om man ikke sier det er man klarert som et godt menneske og anti-rasist. I call bs.

    8. Farget håret. Bruker sminke. Ser bedre ut enn gjennomsnittet. Lett å ikke ha komplekser med utseende, da. Blir redd av slike innlegg som ditt, du beviser at du ikke har forstått noen ting.

    9. til Kåre du kan vel farge håre ?? 🙂
      Hvis du blir redd av et innlegg som dette beviser du at du er for svak til å ta til deg informasjon.
      Gla påsk!!

    10. Hilde:
      Men ser du ikke det går for langt?
      Skal folk slutte å bli musiker, sanger og skuespiller folk blir deprimerte fordi de selv ikke slår gjennom som skuespiller/sanger?
      Skal folk slutte å kjøpe seg fint hus og dyr bil fordi fordi det finmes folk som kun har råd til en gammel bruktbil?
      Skal en fjerne melk fra butikken fordi det finnes folk som er lactose intolerant?
      Du mener kanskje ikke dette er det samme, men det er mye nærmere enn du tror.
      Problemet ligger ikke hos bloggerne, media eller hva enn en har lyst å legge skylden på. Problemet er at for mange ikke sier “so what om hun dama er finere, rikere eller mer suksessfull. Gresset virker ofte grønnere på andre siden, men det rettferdigjør ikke å kaste kjemikalier over gjerde. Vi er da mennesker alle sammen.

    11. TUSEN TAKK!!! Da vi vokste opp så vi på konkurranser der man kunne vinne plastisk kirurgi på tv, og her sitter jeg og føler meg normal som ikke har tatt plastisk kirurgi pga det!! Hvorfor blir alle så jævla påvirket av det de ser i dag i forhold til det vi ble som barn på 90 tallet? Sunn fornuft finnes ikke lengre, og det er trist! Folk følger det de leser og er blåst i huet for tiden.. stå på, Heidi, digger bloggen din 🙂

    12. Du sier at du misunner de som har ett A4 liv med sine 2,4 unger og alt det der. Men mange av de du beskrev som “vanlig” er HELT lik sånn som du beskrev deg. At de liker mote, psykologi og kreativitet. Jeg er en sv de som du beskriver som “vanlig” men jeg er og en av de du beskrev som “de andre”. Jeg har fikset på utseende mitt og det er veldig viktig for meg og føle meg vakker og velstelt.

    13. END-ELIG! Endelig noen som er enig! Det er lett for samfunnet å legge skylda og ansvaret på bloggere, og andre mennesker som blir sett opp til av et flertall av mennesker, men jeg synes heller folk skal godta verden som den er, og heller hjelpe barna sine dersom de sliter med selvtillitten og selvfølelsen, enn å legge skylda over
      på noen andre. Nå må heller foreldrene og personene selv ta ansvaret. Selv om man tar fillers og silikon, betyr ikke det automatisk at man er dum, eller at man i det hele tatt sliter med selvtilliten… Kanskje man bare har lyst fordi det er fint? Heia deg og andre bloggere! Vi må fokusere mer på å hjelpe mennesker til å elske seg selv, istedet for å bruke tiden og energien på å skylde på alle andre.

    14. For å være ærlig er du jo selv STERKT påvirket av kropps og skjønnhetspress og jeg synes faktisk at du er rimelig gjennomsnittelig når man ser hvor mange vakre, naturlige norske jenter det er. Alle kan kjøpe seg til samme look som deg med fake lepper, botox, vipper etc etc. Hadde vært morro å sett deg uten all den sminken!

    15. “Skal vi beklage oss for å være “vakre”?”
      Det er som å høre et sitat fra Mean Girls.
      Hvorfor skal vi godta en industri som lever av og bygger opp usikkerheten til oss mennesker? Og som nettopp ønsker at sånne som deg skal kjempe deres sak om at hvis du er misfornøyd – så fiks det! Du kan virkelig ikke mene at dette er en sunn holdning til utseendet? Det er nettopp dette vi må jobbe imot. Vi må jobbe for at vi skal kunne godta at naturlig – slik du ble født – er bra nok!
      Du har tydeligvis hatt/har en del komplekser selv som du har prøvd å gjøre noe med – enten på en naturlig måte eller unaturlig. Har du noen gang satt deg ned å tenkt over hvor denne usikkerheten kom fra? Hvem fortalte deg at du ikke var bra nok? At du var for lav eller at leppene dine ikke var store nok?
      Hvis du tenker deg litt om vil du kanskje innse at nettopp du er den som nå får noen andre til å føle at de ikke er bra nok akkurat nå.

    16. Du stiller et interessant spørsmål: “Skal for eksempel de som ikke er så glupe starte en aksjon mot folk som tar høyere utdanning og gi samfunnet dårlig samvittighet for at de fokuserer for mye på kompetanse?”
      Ja, det synes jeg at de skal! Noe mer nyansert kanskje, men forherligelse av høyere utdanning er absolutt et samfunnsproblem. Dette er også nært beslektet med hvordan skolesystemet behandler elever med varierte kreative interesser. Veldig mange forskjellige mennesker presses inn mot en veldig snever akademisk tankegang i stedet for å verdsette mangfoldet og la elevene utvikle seg på egne premisser.
      Samtidig må du motsies med at du absolutt har et ansvar for hvordan du påvirker andre. Det har vi alle, uansett hva vi gjør. Det kan verken du eller jeg skrive oss bort fra.

    17. Så jævla enig! Jeg er DRITTLEI av folk som legger skylda på “press fra media” når de har dårlig selvtillit. Det er en personlig greie som må bli tatt tak i.

    18. Er såå enig med deg! Det Beste jeg har lest på veldig veldig lenge! 😀 Gjør som du vil og vær stolt av det du gjør! <3

    19. ENDELIG. Den eneste personen som legger press på noen er dem selv. Media har alltid vært slik det er i dag, selv om det ikke fantes operasjoner i like stor grad før som det gjør nå, så brukte de likevel de “peneste” og “tynneste” modellene før i tiden også. DET HAR ALLTID VÆRT SLIK. “Press fra media” er bare svada folk har kommet opp med slik de kan føle seg bedre med seg selv fordi de er noen usikre og triste mennesker som ikke gidder å gjøre noe med det. Verden kan ikke skreddersys til de som er misfornøyd med seg selv, det er deres problem og ikke resten av verdens.

    20. LOL
      Er jo mange som operere seg for å se bedre ut ,så det var et ironisk innlegg dette her
      Ikke mange lengre godtar lengre åssen dei ser ut virke det ut som

    21. Bra skrevet, men jeg må si det er MYE lettere å skrive det du gjør, om å akseptere seg selv når du ser ut sånn som du gjør. Og har alt, kroppen, ansiktet, håret, huden. Da er det lett å så at man skal elske seg selv.. Mulig du ikke hadde tenkt det samme om du hadde sett ut som for eksempel meg.

    22. Endelig noen som sier dette! Har selv slitt med selvtillit etter mobbing på barneskolen og jeg brukte mye av min tid på å ønske at jeg var noen andre. Noen tynnere, penere og smartere. Jeg trodde at om jeg ble penere så ville jeg bli godt likt og inkludert, så feil kan man ta. Jeg flytta til en helt ny videregående, fikk venner på null tid og har aldri hatt det bedre. Begynte å trene og være mer sosial og nå i dag har jeg nok selvtillit til å si at jeg er en awesome person med mye og by på. Det morsomme er at de som dro meg ned er de jentene som IALLEFALL IKKE LESER ROSABLOGGER, og som “ikke bryr seg om hvordan de ser ut”. Mine nye venner hadde masse selvtillit og dermed ingen grunn til å dra andre ned. Er ikke flink til å formulere meg på nettet, men jeg håper du forstår meningen med dette. Det er deres problem, ikke ditt, og det er dritsynd at selvsikre pene mennesker får skylden for alt presset når de etter min mening ofte er de beste menneskene💛

    23. “Løsningen er ikke mer terapi.
      Den virkelige utfordringen handler om å skape en mer tolerant og human oppfatning av menneskelighet. At det skal være greit å være middelmådig, også. Og å plassere ansvar der det hører hjemme. Som Anders Danielsen Lie sier, jeg vil ikke ha et samfunn der min datter må ta amfetamin for å få seks på eksamen ? eller operere seg for å bli pen for den saks skyld. Valgfrihet er tidens mantra, men jeg tror ikke det er frihet for våre barn å bli utsatt for rovdrift fra folk som vil utnytte dem. Har vi kapitulert for en slags lovmessighet i at en hvilken som helst kynisk person eller bedrift kan selge våre barn hva som helst?
      Vær sårbare. La dere påvirke. Bli forbanna. Og skjønn hvem fiendene deres er! Det er ikke deres egen utilstrekkelighet. Det er en milliardindustri som profitterer på å ødelegge unges selvbilde. Og en ideologi som sier at deres profitt er viktigere enn folks liv.”
      Les innlegget til psykologen Janne Horger Friberger, så får du kanskje et større perpektiv på din posisjon i alt dette. La ved linken til morgenbladet.
      Det er ikke din skyld at tenåringer har komplekser, men du hjelper til så de forblir der, for du er like ødelagt av samfunnet som alle andre.

    24. Jeg skjønner hvor du vil hen, men du undervurderer påvirkningskraften din. Jeg utdanner meg selv til å bli psykolog, og det er ikke du som skaper presset, men du bidrar ikke til å gjøre det bedre heller. Jeg har lest bloggen din i 3-4 år, og synes du har forandret deg ganske mye siden den gang.
      Nå er jeg selv opptatt av utseendet, bruker mye penger på både sminke og klær – men jeg reklamerer ikke for fillers eller tjener penger på andres usikkerhet. Jeg mener ikke at du skal “slutte å være pen”, men å normalisere fillers, gå til frisøren annenhver uke etc. bidrar ikke til noe postivt. Håper ikke du tar dette kun som kritikk, for jeg har hentet inspirasjon, sminketips etc. og synes du er veldig flink til det du gjør!

    25. Kjenner jeg bare ler av alle kommentarene som prøver å si imot dette blogginnlegget HAHAAHAHQH dere er så jævla tryhards og takler ikke at sannheten nettopp ble servert dere rett opp i rumpa. Dere gjør det motsatte av det hun ber dere gjøre, LIKER DERE IKKE GREIENE HENNES SÅ FUCK THE FUCK OFF ikke kom her og vær “moralens politi” som hun så pent brukte her. Dere er så dumme Hahaha dette er det beste innlegget jeg har lest på lenge og alle som hater er sjalu som bare faen 100% sant

    26. Endelig noen som tar opp dette! Hva er det som skjer med verden? Alle er misfornøyde med seg selv og skal være slik som alle andre. Problemet ligger jo i disse menneskene som streber etter å være som alle andre. Ikke de som er seg selv og ser perfekte ut i andres øyne.
      Jeg er selv ikke noen “babe”. Har født to barn og har en kropp preget av det. Men jeg har aldri hatet noen som ser bedre ut enn meg. Jeg har beundret de, ja. Kanskje vært litt sjalu, ja. Men aldri tenkt at det er DE det er noe galt med. Skjerp dere og få litt bedre selvtillit. Eller dropp å lese slike blogger om dere ikke klarer det!

    27. Jeg heier på deg! Fortsett å gjøre det du liker og å være deg selv. Jeg oppmuntrer min tenåringsdatter til akkurat det samme, aldri la noen fortelle deg hvordan du skal være eller hva som er rett for deg, stol på deg selv og gjør det som føles rett for deg!

    28. Fantastisk.
      Vi trenger ikke flere unnskyldninger, vi trenger sannheten: alle har ansvar for seg selv.
      Takk, Heidi 🙂

    29. Jeg er enig med deg i det du skriver, at mye handler om usikkerhet. Dessverre er det jo usikkerhet som fører til operasjoner og fillers også. Personlig elsker jeg å pynte meg, jeg syns sminke er gøy – men jeg syns det er så mye viktigere å fokusere på nettopp de tingene du sier, det som ligger bak fasaden. Som oftes er det ikke smale lepper eller for små pupper som har ødelagt selvfølelsen, men opplevelser fra tidligere alder. Vi alle har dem, opplevelser som har fått oss til å føle at vi ikke er gode nok, dumme, stygge, ikke viktig osv. Sannheten er at følelsen son ligger bak alle disse følelsene igjen, er en følelse av mindreverdighet. Og disse sårene kan faktisk ikke gro av at man fikser på fasaden, det er et plaster på såret, men plastere må skiftes. Det er hjertet som trenger en tur på operasjonsbordet, å få vekk løgnene man har tatt til seg opp igjennom, og erstatte det med sannheten, at man er verdifull, viktig, og høyt elsket. Og det er viktig at alle disse tingene blir sannhetene i livet for hvem man ER, og ikke hvordan man ser ut, eller hva man gjør.
      Jeg sier ikke det er galt å pynte seg, sminke seg og rett og slett ta seg bra ut. Bare våg å vær litt ærlig med deg selv først. Hvorfor gjør du det? Er det egentlig hjertet som trenger å pyntes litt på?
      Dette ble kanskje litt rotete, men følte jeg måtte kommentere 🙂

    30. Fy fader! Beste jeg har lest på lenge. Takk for at du tok å formulerte denne vinklingen på kroppspress så bra. Stå på videre – jeg heier på deg! (Og nå har jeg blitt en fan av bloggen din i tillegg til å ha fulgt deg godt over et år på insta)

    31. Amen.
      Min mor har gjennom oppveksten min alltid fortalt meg: “Du vil aldri være den peneste, den smarteste, eller den flinkeste i alt, og det er derfor viktig at du heller fokuserer på å være deg”. Føler dette er noe flere foreldre burde fortelle barna sine, da det ikke skader noen å være litt virkelighetsorienterte. Da jeg var yngre ble jeg fortalt at jeg så litt rar ut av en klassevenninne, og da jeg nevnte dette til min mor sa hun at “utseende ditt er din sjarm, det er ingen fasit på utseende”. Hun har også alltid sagt at jeg ikke skal leve i en medlidenhetsbolle, og det gjør jeg ikke heller.
      Jeg vil bare legge til en liten quote fra min mor: “Føler du at du valgte ut en litt rar blanding av klær idag er det bare å rette seg opp i ryggen så tror alle det er med vilje”.
      Jeg ser fortsatt ut som jeg alltid har gjort (har aldri gjort noen kosmetiske inngrep, og bruker relativt lite sminke), men de siste kommentarene jeg har fått på mitt utseende er at jeg er vakker og oser av selvtillit. Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke merker noe kroppspress, selv om jeg er en relativt normal jente på 20 år som både både leser rosablogger, ser på the Kardashians samt følger andre vakre mennesker på instagram.
      Mor har siden spurt meg om hun var litt skarp i tonen da hun oppdro meg slik, men jeg elsker måten hun oppdro meg på. Jeg lever et mye bedre liv når jeg vet at jeg kan takle verden, istedet for å forvente at verden tilpasser seg meg. Som du sier, det er ikke andre som har ansvaret for mine komplekser, for mitt eget selvbilde er noe jeg vet jeg kan styre selv.

    32. Okey,jeg skal innrømme at første gang jeg kom over dette innlegget på noen andre sine blogger ble jeg rett å slett forbanna, fordi dem hadde ikke tatt med seg det at du sa at vi skulle godta oss sånn som vi er osv… Men når jeg leser ditt innlegg så ser jeg jo det at du har delvis rett her. DELEVIS Assa. For det første, dagens samfunn er helt fucka opp, alle har noen de ser opp til uansett om det er en fotballspeller, danser,musiker, modell osv, å da er der våres jobb å bli like gode kanskje bedre enn dem. Men det skal ikke være sånn at vi skal måtte endre på utseende for at vi skal bli akseptert. Ja kanskje det føles bra der å da eller kanskje det hjelper en liten stund, så forsetter man bare mer å mer,å hvor ble den virkelig jeg hen da? Ja noen er født vakre, noen er født pene..INGEN er like,ingen er like flinke på ting,å sånn er det! Men det er noen der ute som vil like deg!

    33. Hei du!
      Dette er et tema som jeg er veldig engasjert i – derfor skal jeg si min mening her.
      Det er greit med ytringsfrihet, men moralen bør du jobbe med. Da tenker jeg på at du som et medmenneske og som en “offentlig person” bør tenke på hvordan du påvirker spesielt dine yngre lesere som ser opp til deg.
      Vil vi ha et samfunn hvor vi alltid skal streve etter “det perfekte”?

    34. Det handler ikke om å slutte med hobbyen sin eller “slutte å være pen”, men det handler om å være litt bevisst. Jeg er selv veldig interessert i både sminke, mote, trender og alt som er utseendefiksert, men det er som noen sier over her; å tjene penger på andres usikkerhet er noe annet. Det finnes en gylden middelvei i alt. Å si at det ikke er ditt ansvar at unge jenter blir negativt påvirket blir bare for ignorant og lite nyansert. Man trenger ikke å slutte med sminke og fillers, men man trenger heller ikke å være den som reklamerer høyest for det. Igjen, det finnes en gylden middelvei.
      Jeg har en master i psykologi og driver med forskning på nettopp dette med bloggers påvirkningskraft på jenters selvsikkerhet og selvfølelse i dag. Dessverre viser forskning at bloggere bidrar til negativ selvfølelse hos jenter, og det er faktum. Det er et økende problem i dag, et problem som må tas tak i, fordi retningen det går i er utrolig skremmende. Å bare fraskrive seg ansvaret blir utrolig lite voksent i mine øyne. Som sagt handler det ikke om å slutte å blogge om det du liker og slutte med det som er din store hobby, men jeg kunne ønske at flere bloggere var bevisst på den enorme påvirkningskraften de har.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg